The pendulum of educational reforms in Greek higher education through the example of evaluation and quality assurance policies in universities over the past 40 years (full text in Greek)

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2015 (EN)
Το εκκρεμές των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων στην ανώτατη εκπαίδευση μέσα από το παράδειγμα των πολιτικών αξιολόγησης και διασφάλισης της ποιότητας στα ΑΕΙ τα τελευταία 40 έτη (EL)
The pendulum of educational reforms in Greek higher education through the example of evaluation and quality assurance policies in universities over the past 40 years (full text in Greek) (EN)
The pendulum of educational reforms in Greek higher education through the example of evaluation and quality assurance policies in universities over the past 40 years (texte en grec) (FR)

Kavasakalis, Aggelos

Στο παρόν κείμενο μέσω της ανάλυσης του παραδείγματος των προσπαθειών θεσμοθέτησης αξιολόγησης και διασφάλισης της ποιότητας στα ελληνικά πανεπιστήμια αναδεικνύονται η δυσκολία θεσμοθέτησης, οι εξελίξεις και αλλαγές στο ελληνικό πανεπιστήμιο και η σταδιακή μετατόπιση σε ένα πιο θεσμοποιημένο σύστημα αξιολόγησης. Ταυτόχρονα επιχειρείται να διερευνηθεί η πιθανότητα να δημιουργούνται συνθήκες αυστηρότερου ελέγχου του ελληνικού πανεπιστημίου καθώς και συνθήκες προώθησης αριστείας και ανταγωνισμού στα πανεπιστήμια. Τέλος τίθενται ερωτήματα σχετικά με την αναδεικνυόμενη «μεταφορά πολιτικής» που λαμβάνει χώρα σε αυτό το πεδίο πολιτικής καθώς οι πολιτικές διασφάλισης της ποιότητας στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση θα μπορούσαν να εννοιολογηθούν ως «εισαγόμενες» από το ευρύτερο πεδίο των ευρωπαϊκών εκπαιδευτικών πολιτικών (ΕΕΠ) για την ανώτατη εκπαίδευση. Επομένως όλο το κείμενο το διατρέχουν οι αντίστοιχες εξελίξεις στις ΕΕΠ που σχετίζονται με τη διασφάλιση της ποιότητας στα ανώτατα ευρωπαϊκά ιδρύματα. Ως ΕΕΠ νοούνται οι πολιτικές εντός της EE αλλά και οι εκπαιδευτικές πολιτικές στον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο. Οι πρώτες εκπορεύονται από τα όργανα της ΕΕ και αφορούν μόνο τα κράτη-μέλη ενώ οι δεύτερες είναι ευρύτερες διαδικασίες και αφορούν συνήθως μεγαλύτερο αριθμό κρατών. Η Διαδικασία της Μπολόνια είναι μια τέτοια διαδικασία και επηρεάζει τις εκπαιδευτικές πολιτικές στην ανώτατη εκπαίδευση 47 κρατών. Η περιοδολόγηση και ανάλυση θα ενταχθεί σε διακριτές χρονικές περιόδους, από τη μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, στις οποίες υπάρχουν διαφοροποιήσεις γενικότερα στο πεδίο παραγωγής πολιτικών και στη διακυβέρνηση στην Ελλάδα. (EL)
In this paper, through the analysis of the efforts to implement an evaluation mechanism in Greek universities, the difficulty encountered during its institutionalization, the developments and changes in the Greek university and the gradual shift to an institutionalized evaluation system are highlighted. At the same time an investigation of the possibility of creating conditions for stricter control of the Greek university and the conditions that promote excellence and competition between universities is attempted. Finally, questions are raised regarding the notion of “policy transfer” that occurs in this policy field since quality assurance policies in higher education could be conceptualized as “imported” policy programs from the wider field of European education policies (EEP) for higher education. In this paper EEP are considered to be not only the policies within the EU institutions that concern only those Member States but also the education policies in the European region that usually involve a larger number of countries. The Bologna Process is an example of such a process and it affects the education policies in higher education in 47 states. The periodization and analysis will be separated into distinct periods, from 1974 to date, in which there are differences in the general field of policy making and governance in Greece. (EN)
In this paper, through the analysis of the efforts to implement an evaluation mechanism in Greek universities, the difficulty encountered during its institutionalization, the developments and changes in the Greek university and the gradual shift to an institutionalized evaluation system are highlighted. At the same time an investigation of the possibility of creating conditions for stricter control of the Greek university and the conditions that promote excellence and competition between universities is attempted. Finally, questions are raised regarding the notion of “policy transfer” that occurs in this policy field since quality assurance policies in higher education could be conceptualized as “imported” policy programs from the wider field of European education policies (EEP) for higher education. In this paper EEP are considered to be not only the policies within the EU institutions that concern only those Member States but also the education policies in the European region that usually involve a larger number of countries. The Bologna Process is an example of such a process and it affects the education policies in higher education in 47 states. The periodization and analysis will be separated into distinct periods, from 1974 to date, in which there are differences in the general field of policy making and governance in Greece. (FR)

Μεταφορά Πολιτικής (EL)
Πιστοποίηση (EL)
Ευρωπαϊκές Εκπαιδευτικές Πολιτικές (EL)
Διασφάλιση Ποιότητας (EL)
Πανεπιστήμιο (EL)
policy transfer (EN)
University (EN)
quality assurance (EN)
European education policies (EN)
accreditation (EN)
policy transfer (FR)
University (FR)
quality assurance (FR)
European education policies (FR)
accreditation (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

English

2015-01-25


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 37-76 (EL)
Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 37-76 (EN)
Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 37-76 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)