Ambitious and ambivalent: a biographical approach to adolescents’ transition into higher education

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2015 (EN)
Φιλόδοξοι και αμφίθυμοι. Μια βιογραφική προσέγγιση της μετάβασης των εφήβων στην ανώτατη εκπαίδευση (πλήρες κείμενο στα Αγγλικά) (EL)
Ambitious and ambivalent: a biographical approach to adolescents’ transition into higher education (EN)
Ambitious and ambivalent: a biographical approach to adolescents’ transition into higher education (texte en anglais) (FR)

Christodoulou, Michael

Στο παρόν άρθρο αναλύουμε την υποκειμενική διάσταση της διαδικασίας δια της οποίας οι έφηβοι οργανώνουν τις αποφάσεις τους για τις πανεπιστημιακές τους σπουδές. Υποστηρίζουμε ότι το εγχείρημα της κατανόησης των αποφάσεων που συνδέονται με τη μετάβαση στο πανεπιστήμιο θα πρέπει να λάβει υπόψη του όχι μόνο τις δομικές και πολιτισμικές παραμέτρους αλλά και το πώς αυτές οι παράμετροι εγγράφονται στις βιοκοσμικές εμπειρίες των εφήβων και το πώς αυτές οργανώνονται στις αφηγήσεις που οικοδομούν για να κατανοήσουν τους εαυτούς τους και να αποκρυσταλλώσουν τις φιλοδοξίες τους. Εστιάζοντας στις «αφηγήσεις μετάβασης» 70 εφήβων που φοιτούν σε Γενικά και Πειραματικά λύκεια σε μια από-βιομηχανοποιημένη πόλη της Νοτίου Ελλάδας, εντοπίσαμε τρεις τύπους σχηματισμού της βιογραφικής ταυτότητας. Οι ιδεατοί αυτοί τύπο διαπλέκονται με ένα συγκεκριμένο είδος αμφιθυμίας σε σχέση με το οποίο οι έφηβοι αρθρώνουν αφηγήσεις για να δώσουν νόημα στη μετάβασή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αναπτύσσουμε τη θέση ότι η έννοια αμφιθυμικής βιογραφικής ταυτότητας είναι ένα χρήσιμο θεωρητικό εργαλείο για να κατανοήσουμε τόσο τους αποκλεισμούς όσο και τις ευκαιρίες που τίθενται σε κίνηση στη σύγχρονη αγορά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. (EL)
In this article we try to shed light on the subjective side of how adolescents make their decisions to follow university studies. We argue that in analyzing decisions related to university transitions one has to take into account not only cultural and structural factors but also how these factors are inscribed in adolescents’ life-world experience and are biographically organized in the narratives they forge for construing themselves and for crystallizing their ambitions. By focusing on the “transition narratives” of 70 adolescents attending General (academically oriented) and elite high schools in a de-industrialized town of Southern Greece, three types of biographical identity formation seemed to emerge related to an ambivalently shaped narrative pathway according to which adolescents plot their transition to higher education. We conclude that biographical identity construction is a powerful concept for understanding exclusions and inclusions that operate in the contemporary higher education market. (EN)
In this article we try to shed light on the subjective side of how adolescents make their decisions to follow university studies. We argue that in analyzing decisions related to university transitions one has to take into account not only cultural and structural factors but also how these factors are inscribed in adolescents’ life-world experience and are biographically organized in the narratives they forge for construing themselves and for crystallizing their ambitions. By focusing on the “transition narratives” of 70 adolescents attending General (academically oriented) and elite high schools in a de-industrialized town of Southern Greece, three types of biographical identity formation seemed to emerge related to an ambivalently shaped narrative pathway according to which adolescents plot their transition to higher education. We conclude that biographical identity construction is a powerful concept for understanding exclusions and inclusions that operate in the contemporary higher education market. (FR)

Ανώτατη Εκπαίδευση (EL)
Βιογραφική Ταυτότητα (EL)
Εφηβεία (EL)
Αφηγήσεις Μετάβασης (EL)
Adolescence (EN)
Higher Education (EN)
Biographical Identity (EN)
Transition Narratives (EN)
Adolescence (FR)
Higher Education (FR)
Biographical Identity (FR)
Transition Narratives (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

English

2015-01-25


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 121-153 (EL)
Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 121-153 (EN)
Academia; Τόμ. 4, Αρ. 1 (2014); 121-153 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)