Student Engagement in Higher Education: Participation in Greek Student Elections (full text in Greek)

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2016 (EN)
Φοιτητική Συμμετοχή στην Ανώτατη Εκπαίδευση: Φοιτητικές Εκλογές στην Ελλάδα (EL)
Student Engagement in Higher Education: Participation in Greek Student Elections (full text in Greek) (EN)
Student Engagement in Higher Education: Participation in Greek Student Elections (FR)

Fragoulis, George; University of the Peloponnese
Soroliou, Elena; University of the Peloponnese
Papadiamantaki, Yiouli; University of the Peloponnese

Στο κείμενο αυτό διερευνάται η φοιτητική εμπλοκή στη διακυβέρνηση του δημόσιου πανεπιστημίου, όπως αποτυπώνεται σε μια όψη της που αφορά στη συμμετοχή στις ελληνικές φοιτητές εκλογές την περίοδο 1982-2012. Στην κατεύθυνση αυτή, συγκρίνονται και αναλύονται δύο διαφορετικές προσεγγίσεις στη διακυβέρνηση της ανώτατης εκπαίδευσης που εν δυνάμει διαμορφώνουν διαφορετικούς όρους φοιτητικής συμμετοχής. Αντλώντας από το έργο του Bourdieu και του Habermas, το πανεπιστήμιο προσεγγίζεται ως βασικό πεδίο της δημόσιας σφαίρας που συνδέεται με πολλαπλούς τρόπους με άλλα πεδία και αναλύονται οι μορφές διακυβέρνησης του σε σχέση με την τυπολογία του Όλσεν για το πανεπιστήμιο ως «εσωτερικά οργανωμένη δημοκρατική κοινότητα» και ως «επιχείρηση». Αντλώντας από τα δεδομένα για τη συμμετοχή των φοιτητών στις φοιτητές εκλογές το διάστημα 1982-2012, συζητώνται οι λόγοι που οδήγησαν σταδιακά ήδη από το 1989 στην πολιτική απάθεια ενός μεγάλου μέρους του φοιτητικού σώματος και στην απομάκρυνση τους από τα τεκταινόμενα του πανεπιστημίου. Προτείνεται ότι η ερμηνεία της εξέλιξης αυτής δεν εξαντλείται στις κάθε φορά επικρατούσες μορφές διακυβέρνησης, αλλά απαιτεί τη χαρτογράφηση των σχέσεων εξουσίας στο κοινωνικό και πολιτικό πεδίο την ανάλυση των τρόπων και των μηχανισμών που αυτές παρεισφρύουν στο πεδίο της ανώτατης εκπαίδευσης. 1 Η συμβολή της κας Σορολιού αφορά τη συλλογή δεδομένων φοιτητικής συμμετοχής. Η ευθύνη των απόψεων που περιλαμβάνονται στο κείμενο βαρύνει τους δύο άλλους συγγραφείς.     (EL)
The paper analyzes student participation in student elections in Greece in the period 1982-2012. It explores the relationship  between the framework that regulates university governance, the public mission of the university and the development of actual student engagement. To this effect, we compare two different modes of higher education governance and discuss the way they influence the development of actual student engagement. Drawing from Bourdieu and Habermas, higher education is viewed simultaneously as a relational field and a public sphere and the public mission of the university is analyzed vis-à-vis Olsen’s typology of universities, as “internally organized democratic communities” or as “enterprises”. The paper presents students’ disengagement from student elections and discusses the reasons for their apathy towards politics and indifference to participation in university life, a situation that prevails from 1989 till today. It concludes with the need to map power relations in the social and political fields and their refraction in the higher education field in order to understand student behavior and (dis) engagement from politics. (EN)
The paper analyzes student participation in student elections in Greece in the period 1982-2012. It explores the relationship  between the framework that regulates university governance, the public mission of the university and the development of actual student engagement. To this effect, we compare two different modes of higher education governance and discuss the way they influence the development of actual student engagement. Drawing from Bourdieu and Habermas, higher education is viewed simultaneously as a relational field and a public sphere and the public mission of the university is analyzed vis-à-vis Olsen’s typology of universities, as “internally organized democratic communities” or as “enterprises”. The paper presents students’ disengagement from student elections and discusses the reasons for their apathy towards politics and indifference to participation in university life, a situation that prevails from 1989 till today. It concludes with the need to map power relations in the social and political fields and their refraction in the higher education field in order to understand student behavior and (dis) engagement from politics. (FR)

Φοιτητική συμμετοχή, Φοιτητικές εκλογές, Αποστολή δημόσιου πανεπιστημίου, Πανεπιστήμιο. (EL)
Επιστήμες της Εκπαίδευσης (EL)
Student engagement, Student participation, Public mission, University (EN)
Educational Sciences (EN)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

English

2016-02-10


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 6 (2016); 198-220 (EL)
Academia; Αρ. 6 (2016); 198-220 (EN)
Academia; Αρ. 6 (2016); 198-220 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)