Ανάπτυξη και διεύρυνση της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης, 1998-2004: Μία ανάλυση του στρατηγικού και χωροταξικού σχεδιασμού. Άλλως, μύθοι και πραγματικότητες

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)
Ανάπτυξη και διεύρυνση της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης, 1998-2004: Μία ανάλυση του στρατηγικού και χωροταξικού σχεδιασμού. Άλλως, μύθοι και πραγματικότητες (EL)
Development and enlargement of Greek higher education, 1998-2004: An analysis of strategic and regional planning. Myths and realities(full text in Greek) (EN)
Development and enlargement of Greek higher education, 1998-2004: An analysis of strategic and regional planning. Myths and realities (FR)

Kavasakalis, Aggelos

Σε μια από τις, σημαντικές για εμένα, συζητήσεις που κάναμε με τον Διονύση Κλάδη κατά τη διάρκεια εκπόνησης της διδακτορικής μου διατριβής τα Χριστούγεννα του 2008 ανέφερε ότι τρεις είναι, κατά τη γνώμη του, οι παρακαταθήκες της δραστηριοποίησής του στο Υπουργείο Παιδείας: ο Νόμος 1268/82, οι διαδικασίες διεύρυνσης της ανώτατης εκπαίδευσης την περίοδο 1998-2004 και η είσοδος των ελληνικών πανεπιστημίων στη διαδικασία της Μπολόνια το 1999. Επιλέγω στο συγκεκριμένο κείμενο να ασχοληθώ με τη δεύτερη, καθώς για την πρώτη πολλοί και ειδικότεροι από εμένα υπάρχουν να μιλήσουν ή έχουν ήδη μιλήσει, ενώ η τρίτη σχετίζεται εμμέσως με τη διερεύνηση που πραγματοποίησα στο πλαίσιο της διδακτορικής μου διατριβής. Το παρόν κείμενο πραγματεύεται πρωτίστως την παρουσίαση και ανάλυση του σχεδιασμού και της εφαρμογής των πολιτικών ανάπτυξης και διεύρυνσης της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης κατά την εξαετία 1998-2004. Παράλληλα ασχολείται με την κριτική που δέχθηκε το συγκεκριμένο πρόγραμμα πολιτικής σε μια διαδικασία όπου οι «μύθοι» διαπλέκονταν με τις «πραγματικότητες». Οι ευρύτερες εξελίξεις εκείνης της εποχής σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο στον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης (δημιουργία του ΕΧΑΕ, ΕΠΕΑΕΚ Ι-ΙΙ) και οι εκθέσεις της Ομάδας Στρατηγικού και Χωροταξικού Σχεδιασμού αποτελούν το υλικό του «πεδίου» του παρόντος κειμένου. (EL)
In what was for me one of the important, discussions that I had with Dionysis Kladis during the preparation of my PhD thesis at Christmas 2008 he said to me that, in his opinion, there are three notable outcomes of his activity at the Ministry of Education: the Law 1268/82, the enlargement processes in Greek higher education during 1998-2004 and the entry of Greek universities into the Bologna process in 1999. In this paper, I choose to address the second one, since for the first there are many, more specialized than me, who have already contributed to, or are equipped to contribute to the discussion, while the third was indirectly related to the research conducted as part of my PhD. This paper primarily deals with the presentation and analysis of the design and implementation of policies on development and enlargement processes in Greek higher education during the period 1998-2004. It also deals with the criticism that this policy program received in a process where ‘myths’ are intertwined with ‘realities’. The wider developments of that time at an European and national level in the field of higher education (the creation of EHEA, EPEAEK I-II) and the reports of the Group of Strategic and Regional Planning constitute the ‘field’ data of this paper. (EN)
In what was for me one of the important, discussions that I had with Dionysis Kladis during the preparation of my PhD thesis at Christmas 2008 he said to me that, in his opinion, there are three notable outcomes of his activity at the Ministry of Education: the Law 1268/82, the enlargement processes in Greek higher education during 1998-2004 and the entry of Greek universities into the Bologna process in 1999. In this paper, I choose to address the second one, since for the first there are many, more specialized than me, who have already contributed to, or are equipped to contribute to the discussion, while the third was indirectly related to the research conducted as part of my PhD. This paper primarily deals with the presentation and analysis of the design and implementation of policies on development and enlargement processes in Greek higher education during the period 1998-2004. It also deals with the criticism that this policy program received in a process where ‘myths’ are intertwined with ‘realities’. The wider developments of that time at an European and national level in the field of higher education (the creation of EHEA, EPEAEK I-II) and the reports of the Group of Strategic and Regional Planning constitute the ‘field’ data of this paper. (FR)

Εκπαιδευτική πολιτική, ανώτατη εκπαίδευση, πολιτικές διεύρυνσης ανώτατης εκπαίδευσης, ομάδα στρατηγικού και χωροταξικού σχεδιασμού (EN)
Eπιστήμες της Εκπαίδευσης (EN)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Ελληνική γλώσσα

2016-02-10


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 6 (2016); 10-54 (EL)
Academia; Αρ. 6 (2016); 10-54 (EN)
Academia; Αρ. 6 (2016); 10-54 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.