«Ενεργοί διδασκόμενοι, παθητικοί διαχειριστές»: H διοίκηση στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και η συμμετοχή των φοιτητών

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)
«Ενεργοί διδασκόμενοι, παθητικοί διαχειριστές»: H διοίκηση στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια και η συμμετοχή των φοιτητών (EL)
«Active learners, passive managers». Governance in European universities and student participation (full text in Greek) (EN)
«Active learners, passive managers». Governance in European universities and student participation (FR)

Kiprianos, Pantelis

Μετά τη δεκαετία του 1980 η διοίκηση στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια αλλάζει δραστικά. Σε γενικές γραμμές τα όργανα διοίκησης δεν αλλάζουν πολύ αλλά μεταβάλλονται οι εσωτερικοί συσχετισμοί και η σύνθεση τους. Μετατοπίζεται το βάρος από τη συλλογική εκπροσώπηση στην ατομική, δίνεται ιδιαίτερο βάρος στη διαχείριση και προστίθενται όλο και περισσότερα μέλη εκτός πανεπιστημίου δίπλα στα εσωτερικά. Στο πλαίσιο του νέου τύπου διοίκησης που όλο και περισσότεροι αποκαλούν νέο-διαχειριστικό μειώνεται η συμμετοχή των φοιτητών στις γενικές αποφάσεις και η έμφαση δίνεται στη συμμετοχή τους στην παιδαγωγική διαδικασία και σχέση. Στόχος του παρόντος κειμένου είναι να διερευνήσει την προαναφερθείσα μεταλλαγή και να αξιολογήσει τις επιπτώσεις της τόσο σε επίπεδο διοίκησης του Πανεπιστημίου όσο και στη συμμετοχή των φοιτητών. (EL)
From the 1980’s onwards, governance at European universities has been undergoing major transformations. Generally, the governing bodies have more or less remained but their composition, their prerogatives and their power relationships have been changing. Individual representations have prevailed instead of the collective; more emphasis has been placed on the management and as a result the number of external members in the governing bodies has increased. Within the framework of the new type of governance, referred to, by scholars, as new managerial, the participation of students in central decisions has been reduced along with the emphasis on their participation in the educational process. The aim of this paper is to investigate the aforementioned relationships and assess their impact on the level of university governance and more particularly on student participation. (EN)
From the 1980’s onwards, governance at European universities has been undergoing major transformations. Generally, the governing bodies have more or less remained but their composition, their prerogatives and their power relationships have been changing. Individual representations have prevailed instead of the collective; more emphasis has been placed on the management and as a result the number of external members in the governing bodies has increased. Within the framework of the new type of governance, referred to, by scholars, as new managerial, the participation of students in central decisions has been reduced along with the emphasis on their participation in the educational process. The aim of this paper is to investigate the aforementioned relationships and assess their impact on the level of university governance and more particularly on student participation. (FR)

Πανεπιστήμιο, Ευρώπη, διοίκηση, συμμετοχή φοιτητών, λήψη αποφάσεων (EL)
Επιστήμες της Επαίδευσης (EN)
University, Europe, governance, student participation, decision making (EN)
University, Europe, governance, student participation, decision making (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Ελληνική γλώσσα

2016-02-10


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 6 (2016); 133-163 (EL)
Academia; Αρ. 6 (2016); 133-163 (EN)
Academia; Αρ. 6 (2016); 133-163 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.