Προκλήσεις και διακυβεύματα από την ένταξη της διεπιστημονικότητας στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών των ελληνικών πανεπιστημίων

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)
Προκλήσεις και διακυβεύματα από την ένταξη της διεπιστημονικότητας στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών των ελληνικών πανεπιστημίων (EL)
Challanges from the adoption of interdisciplinarity in the Master programmes of Greek universities (full text in Greek) (EN)
Challanges from the adoption of interdisciplinarity in the Master programmes of Greek universities (FR)

Stamelos, Georgios
Aggelopoulos, Georgios

Το κείμενο αυτό παρουσιάζει και αναλύει τα αποτελέσματα μιας έρευνας πεδίου που αφορά την εισαγωγή της διεπιστημονικότητας στα πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών. Συγκεκριμένα, επικεντρώνεται στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών των ελληνικών πανεπιστημίων. Εκείνο που ενδιέφερε περισσότερο ήταν να διαπιστωθεί ο τρόπος υιοθέτησης της διεπιστημονικότητας στο βαθμό που αυτή σηματοδοτεί την απάντηση του πανεπιστημίου στις εθνικές και υπερεθνικές πιέσεις για την υιοθέτησή της. Παράλληλα όμως, επειδή η διεπιστημονικότητα θεωρείται επίσης ως «αλλαγή παραδείγματος» θελήσαμε να διερευνήσουμε την επίδραση της υιοθέτησής της πάνω στην παραδοσιακή οργάνωση και λειτουργία του θεσμού. Το βασικό συμπέρασμα φαίνεται να είναι ότι τα Κοινοτικά πλαίσια στήριξης της χώρας έπαιξαν καθοριστικό ρόλο. Το μεν κράτος τα χρησιμοποίησε για να περιορίσει τη δική του χρηματοδότηση προς τα πανεπιστήμια, ενώ τα πανεπιστήμια βρήκαν ένα μέσο έκτακτης χρηματοδότησής τους μέσω της ενίσχυσης των διεπιστημονικών προγραμμάτων σπουδών από τα κοινοτικά χρήματα. Παράλληλα όμως, τα πανεπιστήμια φάνηκε ότι φρόντισαν να υιοθετήσουν το αίτημα για διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών με τέτοιο τρόπο, που διασφάλιζε τη συνέχεια των εσωτερικών του θεσμού διαρρυθμίσεων. Έτσι ο τρόπος υιοθέτησής της δεν αμφισβήτησε την κυριαρχία της μονοεπιστημονικής ακαδημαϊκής μονάδας, ενώ παράλληλα διασφάλισε και τη μη διατάραξη των εσωτερικών σχέσεων εξουσίας των ανθρώπων του θεσμού. (EL)
This paper presents and analyzes the results of a field study concerning the introduction of interdisciplinarity into university study programmes. In particular, it focuses on postgraduate study programmes in Greek universities. What was most interesting was to ascertain the manner in which interdisciplinarity was adopted since this marks the university's response to national and international pressures for its adoption. At the same time, however, as interdisciplinarity is also seen as a "paradigm shift" we wanted to investigate the effect of its adoption on the traditional organization and operation of the institution. The fundamental conclusion seems to be that the country's Community support frameworks played a decisive role. The state on the one hand used them as a means of limiting its own funding of universities, while the universities found a means of extra funding through the strengthening of interdisciplinary study programmes with the help of Community money. At the same time, however, the universities seemed to take care to adopt the demand for interdisciplinary study programmes in such a way as to safeguard the continuation of the institution's internal arrangements. Hence, the way in which it was adopted didn't question the dominance of the mono-disciplinary academic unit, while at the same time it also ensured the non-disturbance of the internal power relations of the individuals within the institution. (EN)
This paper presents and analyzes the results of a field study concerning the introduction of interdisciplinarity into university study programmes. In particular, it focuses on postgraduate study programmes in Greek universities. What was most interesting was to ascertain the manner in which interdisciplinarity was adopted since this marks the university's response to national and international pressures for its adoption. At the same time, however, as interdisciplinarity is also seen as a "paradigm shift" we wanted to investigate the effect of its adoption on the traditional organization and operation of the institution. The fundamental conclusion seems to be that the country's Community support frameworks played a decisive role. The state on the one hand used them as a means of limiting its own funding of universities, while the universities found a means of extra funding through the strengthening of interdisciplinary study programmes with the help of Community money. At the same time, however, the universities seemed to take care to adopt the demand for interdisciplinary study programmes in such a way as to safeguard the continuation of the institution's internal arrangements. Hence, the way in which it was adopted didn't question the dominance of the mono-disciplinary academic unit, while at the same time it also ensured the non-disturbance of the internal power relations of the individuals within the institution. (FR)

Επιστήμες της Εκπαίδευσης (EL)
Διεπιστημονικότητα, Πολιτική Ανώτατης Εκπαίδευσης, Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών, Ευρωπαϊκή Ένωση (EL)
Interdisciplinarity, Higher Education Policy, Master Programmes, European Union (EN)
Educational Sciences (EN)
Interdisciplinarity, Higher Education Policy, Master Programmes, European Union (FR)
Educational Sciences (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Ελληνική γλώσσα

2016-02-10


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 6 (2016); 221-258 (EL)
Academia; Αρ. 6 (2016); 221-258 (EN)
Academia; Αρ. 6 (2016); 221-258 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.