Economic crisis and social inequalities in education: Educational choices of candidates for higher education (full text in Greek)

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2016 (EN)
Οικονομική κρίση και κοινωνικές ανισότητες στην εκπαίδευση: Οι εκπαιδευτικές επιλογές των υποψηφίων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση (EL)
Economic crisis and social inequalities in education: Educational choices of candidates for higher education (full text in Greek) (EN)

Kladi Kokkinou, Maria
Tsikalaki, Ioanna

Η μελέτη αυτή επιδιώκει να ερευνήσει αν η οικονομική κρίση επηρεάζει τις εκπαιδευτικές αποφάσεις των τελειόφοιτων μαθητών του λυκείου που σχετίζονται με τη διαδικασία πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και αν επιδρά στην αναπαραγωγή των κοινωνικών ανισοτήτων. Συγκεκριμένα το λύκειο μέσα από μια σειρά διαδικασιών επιλογής αναπαράγει τις κοινωνικές ανισότητες τις οποίες επιτείνει η οικονομική κρίση. Επιβεβαιώνεται ότι η επίδοση των μαθητών σχετίζεται με την κοινωνική τους προέλευση και αποτελεί το κριτήριο με βάση το οποίο λαμβάνονται όλες οι εκπαιδευτικές και επαγγελματικές αποφάσεις. Στη διαδικασία αυτή η οικονομική κρίση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο καθορίζοντας τα όρια λήψης των αποφάσεων. (EL)
The present research seeks to highlight the obstacles posed by the economic recession when Lyceum graduates try to gain access to Higher Education at the stage of educational decision-making. More specifically Lyceum reproduces social inequalities, which are further intensified by the recession. It is confirmed that the students’ academic performance is related to their social background, which is the basic factor on which all the educational and vocational decisions are based. In this process the recession plays an important role by determining the confines of the decision-making. (EN)

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης (EL)
Υφέση, Κοινωνικές Ανισότητες, Τριτοβάθμια Εκπαίδευση (EL)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Greek
English

2016-07-20


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 7 (2016); 34-82 (EL)
Academia; Αρ. 7 (2016); 34-82 (EN)
Academia; Αρ. 7 (2016); 34-82 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)