“Τα πανεπιστημιακά αρχεία” Νέες πηγές για την Ιστορία της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της έρευνας

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)
“Τα πανεπιστημιακά αρχεία” Νέες πηγές για την Ιστορία της Ανώτατης Εκπαίδευσης και της έρευνας (EL)
Les archives universitaires De nouvelles sources pour l’histoire de l’enseignement supérieur et de la recherche (texte en grec) (FR)

Molari, Paraskevi

Με το σκεπτικό ότι η Γαλλία υπήρξε πάντα μια από τις χώρες που καλλιέργησαν τον προβληματισμό γύρω από ζητήματα αλλαγών στην εκπαίδευση, στο άρθρο αυτό επιλέξαμε να προσφέρουμε στην ελληνική ερευνητική κοινότητα, μεταφρασμένα από τα γαλλικά στα ελληνικά, δύο εκτενή κεφάλαια από το πρόσφατο ενδιαφέρον βιβλίο Les archives universitaires. De nouvelles sources pour l’histoire de l’enseignement supérieur et de la recherche [Τα πανεπιστημιακά αρχεία. Νέες πηγές για την ιστορία της Ανωτάτης Εκπαίδευσης (2014)]. Το βιβλίο αποτελεί έκδοση των “Πρακτικών” Ημερίδας που συνδιοργάνωσαν η Γραμματεία των Πανεπιστημίων των Παρισίων και το Πανεπιστήμιο Paris-Sorbonne. Το πρώτο κείμενο που παρουσιάζεται, είναι η «Εισαγωγή» στην οποία ο Καθηγητής Σύγχρονης Ιστορίας Jean-Noël Luc, εξηγεί γιατί θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην ιστορία της ανώτατης εκπαίδευσης της Γαλλίας, κάτι που δεν έχει γίνει έως τώρα στο βαθμό που θα έπρεπε. Παράλληλα, αναλύει τρόπους με τους οποίους θα μπορέσει να συλλεχθεί και να αναλυθεί, σε διεπιστημονικό πλαίσιο, ένας σημαντικός αριθμός πληροφοριών. Αναφέρεται σε συνέδρια και μελέτες που έχουν ασχοληθεί με το συγκεκριμένο αντικείμενο, εκφράζοντας την ευχή να δημιουργηθεί σύντομα αυτόνομο επιστημονικό πεδίο προκειμένου να αποκαλυφθεί το πλούσιο υλικό που μπορεί να αποθησαυριστεί και να αναλυθεί σε σχέση με την ιστορία των πανεπιστημίων. Tο δεύτερο κείμενο, είναι ο “Επίλογος”, γραμμένος και πάλι από τον Καθηγητή Jean-Noël Luc. Εδώ, γίνεται αναφορά στις προτεινόμενες σήμερα ερευνητικές τάσεις και κατευθύνσεις αναφορικά με την ιστορία της ανώτατης εκπαίδευσης. Τονίζει ότι η διεπιστημονική οπτική και προσέγγιση, δεσπόζει πλέον καθώς η συμβολή επιστημόνων από άλλα ερευνητικά πεδία κρίνεται, στις μέρες μας, απαραίτητη. Τα νέα θέματα και οι προβληματικές που αναδύονται σήμερα, τα διακυβεύματα και οι  καινούριες προσεγγίσεις, θεωρείται ότι θα βρουν τη θέση τους στα ενδιαφέροντα των ερευνητών που ασχολούνται και εμβαθύνουν, μεθοδικά και συστηματικά πλέον, στον κοινωνικό ρόλο των Πανεπιστημίων. (EL)
Etant donné que la France fut toujours un des pays pionniers dans la réflexion sur des sujets concernant les changements en Education, nous avons choisi, dans cet article, d’ offrir, en traduction grecque, à la communauté grecque des chercheurs en Education, deux chapitres tirés du livre “Les archives universitaires. De nouvelles sources pour l’histoire de l'enseignement supérieur et de la recherche”. Le livre constitue la publication des “Actes” de la journée d’étude organisée à la Sorbonne le 8 juin 2011 par la Chancellerie des universités de Paris et l’université Paris-Sorbonne  (Editions du Centre d'histoire du XIX siècle. Université Paris I – Université Paris V, Janvier 2014). Le premier texte traduit, est l’ “Introduction” du livre, écrite par Jean-Noël Luc, Professeur en histoire contemporaine. Le professeur explique les raisons pour lesquelles l’accent doit être mis sur la recherche  autour de l’histoire de l'enseignement supérieur en France, domaine de recherche peu avancé jusqu’ à présent. Parallèlement, il analyse les manières qui permettraient de rassembler et analyser le plus d'informations possible  dans un cadre interdisciplinaire. Il se réfère à des congrès et études sur le sujet, exprimant le souhait de voir bientôt se former un champ de recherche autonome qui pourra contribuer à révéler et classifier le matériel riche concernant l'histoire des universités. Le second texte traduit, l’“Epilogue”, également composé par le Professeur Jean-Noël Luc, fait mention des nouvelles tendances de la recherche en histoire universitaire, de l’approche interdisciplinaire et de l’importance de la contribution de nouveaux chercheurs qui sauront approfondir, de façon méthodique et systématique, le rôle social des universités. (FR)

Ιστορία της Εκπαίδευσης (EL)
Γαλλία, Εκπαίδευση, Πανεπιστήμιο, Αρχεία, Ιστορία, Κοινωνία (EL)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Γαλλική γλώσσα
Ελληνική γλώσσα

2016-07-20


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 7 (2016); 139-169 (EL)
Academia; Αρ. 7 (2016); 139-169 (EN)
Academia; Αρ. 7 (2016); 139-169 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.