«University Pedagogy» : What are we talking about? (full text in French)

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2017 (EN)
«Πανεπιστημιακή Παιδαγωγική»: για τι πράγμα μιλάμε; (EL)
«University Pedagogy» : What are we talking about? (full text in French) (EN)
«Pédagogie universitaire» : de quoi parle-t-on? (FR)

Blondeau, Nicole

Το άρθρο εξετάζει την έννοια της «πανεπιστημιακής παιδαγωγικής» η οποία αποτελεί έναν τομέα που απασχολεί ιδιαίτερα ένα σημαντικό αριθμό ερευνητών. Η έννοια αυτή διερευνάται ταυτόχρονα τόσο από την πλευρά των φοιτητών όσο και από αυτή των παιδαγωγικών μηχανισμών που χρησιμοποιούνται με στόχο να εξαλειφθεί το σημαντικό ποσοστό αποτυχίας των φοιτητών στον πρώτο κύκλο σπουδών (Licence). Όσον αφορά τους διδάσκοντες, προτείνονται προσεγγίσεις οι οποίες αποσκοπούν στη βελτίωση της «ποιότητας διδασκαλίας». Το έντονο αυτό ενδιαφέρον για τον τομέα της παιδαγωγικής δηλώνει μία πραγματική βούληση να ληφθούν υπόψη οι ανάγκες των φοιτητών; Η προσέγγιση μέσω δεξιοτήτων, η οποία φαίνεται να είναι πλέον αναπόφευκτη, αποτελεί την κατάλληλη λύση; (EL)
Cet article interroge ce que l’on appelle désormais « pédagogie universitaire » et qui semble un domaine largement investi par un certain nombre de chercheurs. La question est abordée à la fois du côté des étudiants et des dispositifs pédagogiques mis en place pour essayer de résorber le taux important d’échec en Licence et, du côté des enseignants, à travers des démarches visant à améliorer « la qualité de l’enseignement ». Cette attention soutenue portée à la pédagogie marque-t-elle une réelle volonté de prendre en compte les besoins des étudiants ? L’approche par compétences, qui paraît devenue inévitable, serait-elle la réponse appropriée ? (EN)
Cet article interroge ce que l’on appelle désormais « pédagogie universitaire » et qui semble un domaine largement investi par un certain nombre de chercheurs. La question est abordée à la fois du côté des étudiants et des dispositifs pédagogiques mis en place pour essayer de résorber le taux important d’échec en Licence et, du côté des enseignants, à travers des démarches visant à améliorer « la qualité de l’enseignement ». Cette attention soutenue portée à la pédagogie marque-t-elle une réelle volonté de prendre en compte les besoins des étudiants ? L’approche par compétences, qui paraît devenue inévitable, serait-elle la réponse appropriée ? (FR)

Πανεπιστημιακή Παιδαγωγική, Φοιτητές, Παιδαγωγικοί Μηχανισμοί, Ποιότητα Διδασκαλίας (EL)
Pedagogy (EN)
Educational Sciences (EN)
Pédagogie Universitaire, Étudiants, Dispositifs Pédagogiques, Qualité d’Enseignement (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

French

2017-03-21


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 8 (2017); 76-94 (EL)
Academia; Αρ. 8 (2017); 76-94 (EN)
Academia; Αρ. 8 (2017); 76-94 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)