L'enseignement supérieur brésilien: Repères historiques, statistiques et politiques

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2017 (EL)
L'enseignement supérieur brésilien: Repères historiques, statistiques et politiques (EN)

Charlot, Bernard; Université Fédérale de Sergipe, Brésil
Anahí da Silva, Veleida; Université Fédérale de Sergipe, Brésil

Cet article présente les repères historiques, statistiques et politiques permettant de connaître et comprendre l'enseignement supérieur brésilien. Les universités brésiliennes sont apparues tardivement et aujourd'hui encore l'enseignement supérieur brésilien est constitué principalement par une multitude d'établissements privés, souvent de petite taille. Les gouvernements de gauche (2003-2016) ont développé et démocratisé l'enseignement supérieur, par la création d'universités publiques fédérales, l'implantation de quotas sociaux et raciaux etc., mais aussi par l'aide à l'accès d'étudiants dans des établissements privésThis article presents the historical, statistical and political benchmarks that make it possible to know about and understand Brazilian higher education. Brazilian universities have recently made their appearance, but even today Brazilian higher education still consists mainly of a multitude of private institutions, often small in size. Left wing governments (2003-2016) have developed and democratized higher education through the creation of federal public universities, the establishment of social and racial quotas, etc., as well as by helping students to gain access to private higher education institutions. (EN)

Higher education in Brazil (EN)
Policies of democratization (EN)
Universities (EN)
Educational Sciences (EN)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Αγγλική γλώσσα

2017-10-09


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 10 (2017): Η ανώτατη εκπαίδευση στη Βρζιλία; 3-29 (EL)
Academia; Αρ. 10 (2017): Η ανώτατη εκπαίδευση στη Βρζιλία; 3-29 (EN)
Academia; Αρ. 10 (2017): Η ανώτατη εκπαίδευση στη Βρζιλία; 3-29 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.