This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2017 (EN)
Η ανώτατη εκπαίδευση στη Βραζιλία (EL)
Editorial: Brazilian higher education (EN)
L'enseignement supérieur au Brésil (FR)

Charlot, Bernard

Το 2016, το περιοδικό Academia δηµοσίευσε, στο τεύχος 7, µια συνέντευξη στην οποία ο Γιώργος Σταµέλος µε ρωτούσε για το όραµά µου για τις αποστολές του πανεπιστηµίου στη σύγχρονη κοινωνία. Συνέχεια εκείνης της δηµοσίευσης, η αντίδραση των αναγνωστών τον οδήγησε να µου ζητήσει να οργανώσω ένα τεύχος που να αφορά την ανώτατη εκπαίδευση στην Βραζιλία. Εγώ, για όσους δεν µε ξέρουν, είµαι οµότιµος καθηγητής των Επιστηµών της Εκπαίδευσης του Πανεπιστηµίου Paris 8 και στη συνέχεια «ενριζωµένος» (κατά την έκφραση που χρησιµοποιούν οι Βραζιλιάνοι) στη Βραζιλία από το 2003 και επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήµιο του Αρακαζού (Aracaju), στη βορειο-ανατολική ακτή της Βραζιλίας. Η ιδέα αυτού του τεύχους µου φάνηκε ενδιαφέρουσα. Θα βρείτε εδώ το αποτέλεσµα (EL)
In 2016 the journal Academia published, in volume 7, an interview in which George Stamelos asked me about my vision for the universities missions in contemporary society.  As an outcome of that interview, the reaction of the readers led him to ask me to organize an edition which would concern higher education in Brazil.  For those who do not know me, I am Emeritus Professor of the Sciences of Education at the University of Paris 8 and then “rooted” (according to the expression used by the Brazilians) in Brazil since 2003 and visiting professor at the University of Aracaju, on the north-eastern coast of Brazil.  The idea for this edition seemed interesting to me.  Here you will find the result. (EN)
En 2016, la revue Academia a publié, dans son numéro 7, un interview dans lequel Georgios Stamelos m’interrogeait sur ma vision des missions de l’université dans la société contemporaine. Suite à cette publication, la réaction des lecteurs l’a amené à me demander d’organiser un numéro de la revue consacré à l’enseignement supérieur au Brésil. Professeur retraité en Sciences de l’éducation de l’Université Paris 8, « enraciné » au Brésil depuis 2003 (selon l’expression employée par les Brésiliens) et Professor-Visitante à l’Université d’Aracaju, sur la côte nord-est du Brésil, l’idée et le défi m’ont semblé intéressants. On en trouvera ici le résultat (FR)

Brazil Higher Education (EN)
Educational Sciences (EN)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

English

2017-10-09


Hrray (EN)

Academia; Αρ. 10 (2017): Η ανώτατη εκπαίδευση στη Βρζιλία; 1-2 (EL)
Academia; Αρ. 10 (2017): Η ανώτατη εκπαίδευση στη Βρζιλία; 1-2 (EN)
Academia; Αρ. 10 (2017): Η ανώτατη εκπαίδευση στη Βρζιλία; 1-2 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)