Studying Law at the Greek University during the mid-war years. The “case” of young Nikolaos, (full text in Greek)

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2014 (EN)
Η φοίτηση στην Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών κατά τον Μεσοπόλεμο. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών και ο νεαρός Νικόλαος (EL)
Studying Law at the Greek University during the mid-war years. The “case” of young Nikolaos, (full text in Greek) (EN)
Les études en Faculté de Droit de l’Université d’Athènes dans la période de l’entre deux guerres. L’Université d’Athènes et le jeune Nicolaos (texte en grec) (FR)

Kimoutzis, Panayiotis

Στην ιστορία των πανεπιστημίων ένα από τα πλέον πολύπλοκα ζητήματα είναι τα συστήματα φοίτησης και εξετάσεων. Το ίδιο φυσικά συμβαίνει και με το Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εξετάσεις εισαγωγικές (αφότου καθιερώνονται στα μέσα της δεκαετίας του 1920), εξετάσεις ετήσιες, εξετάσεις πτυχιακές. Κι ακόμη, διαφοροποιημένοι τίτλοι σπουδών. Είναι χρήσιμο και αναγκαίο για την ιστορία της εκπαιδευτικής πολιτικής να καταλάβουμε το φοιτητικό παρελθόν. Είναι καίριας σημασίας ζήτημα να βρούμε τις σημαντικές τομές στην πανεπιστημιακή φοίτηση και εξέταση. Για την ελληνική πανεπιστημιακή ιστορία ο μεσοπόλεμος και ιδίως τα έτη από τον πανεπιστημιακό νόμο του 1922 έως την δικτατορία του Ι.Μεταξά (1936) είναι καίριας σημασίας για τα ζητήματα φοίτησης. Ώστε, στοχεύει κάποιος να περιγράψει την διαδικασία φοίτησης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κατά τον μεσοπόλεμο. Εύκολο πράγμα. Αξιοποιώντας την νομοθεσία και προσθέτοντας λίγα διευκρινιστικά σχόλια το έχει κατορθώσει. Το αποτέλεσμα θα είναι ένα κείμενο που μιλάει για μία θεσμική διαδικασία, στην οποία όμως οι άνθρωποι που παίρνουν μέρος έχουν ομοιομορφοποιηθεί: είναι τα υποκείμενα του νόμου. Κι όμως δεν πρόκειται για ένα πρόσωπο, αλλά για πολλά και πολλαπλά πρόσωπα. Οι σκέψεις, οι πράξεις, τα συναισθήματα των πολλών και πολλαπλών αυτών προσώπων εξαφανίζονται διαμέσου μίας τέτοιας περιγραφής. Εξαφανίζονται εξάλλου και οι χώροι μέσα στους οποίους κινούνται τα πολλά και πολλαπλά όντα τα οποία μελετούμε. Οι εικόνες που δημιουργεί η μελέτη των νομοθετικών κειμένων μας υποβάλλει στην αίσθηση ότι ένα και μοναδικό ον κινείται διαρκώς μέσα σε έναν αποκλειστικώς χώρο, τον χώρο του θεσμού. Με βάση λοιπόν τις σκέψεις αυτές προέκυψε ο Νικόλαος: ένας φοιτητής αναλυμένος και ανασυντεθειμένος σε πολλές άλλες φοιτητικές περιπτώσεις. (EL)
One of the most complex issues throughout the history of universities concerns the various studying and testing systems. The University of Athens would, of course, be no exception: entry exams (since they were established in the mid twenties), annual exams, final exams as well as differentiated titles of study, are some relevant topics. It is useful as well as essential for the history of educational policy to comprehend the past by viewing the student himself. It is also a matter of significance to discover the breakthroughs in university studies and testing. For the history of Hellenic universities, as far as the studies’ issue is concerned, the mid-war period - especially the period between the 1922 law for universities and Metaxas’ dictatorship (1936) - is important. An attempt to describe the process of studies at the University of Athens during the mid-war period may seem a simple task. One might claim that, by examining the legislation and adding several clarifying comments, this task could be achieved. As a result, such a text would present a rather institutional process, in which, though, the individuals who participate are “uniformised”; all being “subjects” of law. Yet, it does not concern one person but many and multiple individuals. The thoughts, deeds, or even the way of behaving and the emotions of those many and multiple individuals vanish through such a description. Besides, the university environment, where these multiple individuals study, becomes irrelevant. By studying texts based only on legislation, one is submitted to the sense that one and only one person moves about infinitely in the exclusive environment of the institution, and therefore loses the multifaceted conditions of his presence at the University. Based on a wide collection of sources, as well as “prospective imagination”, this paper attempts to bring a different standpoint to an examination of the History of universities. A random student, Nikolaos, supports our understanding of university studies and examination processes in Greece during the mid-war period. The paper brings together lived student experiences and reconstructs them into Nikolaos’ life. (EN)
Dans l’histoire de l’université un des thèmes les plus complexes est le système d’organisation des études et des examens. Et ceci est valable pour l’Université d’Athènes. Examens d’entrée (à partir du milieu des années ‘20), examens annuels, examens finaux. En plus, des diplômes diversifiés. Il est utile et nécessaire pour l’histoire de la politique d’éducation de comprendre la vie d’étudiant au temps passé. Il est crucial de trouver les transformations clés sur les conditions d’études et d’examens dans l’université. Pour l’histoire universitaire grecque, la période de l’entre deux guerres et principalement les années après la loi sur l’Université de 1922 et la dictature de Metaxas (1936) est importante en ce qui concerne les conditions d’études. Si la question était la simple description du processus d’études dans l’Université d’Athènes la réponse serait plutôt facile. Il suffirait de chercher les textes de lois. Le résultat serait un texte parlant du processus institutionnel ayant homogénéisé les individus, qui seraient transformés en sujets de la Loi. Pourtant, il ne s’agit pas de sujets. Les pensées, les actions, les émotions des individus, qui sont bien nombreuses et multidimensionnelles, seraient éclipsées par une telle description. De plus, seraient aussi masqués les lieux et les espaces dans lesquels ces individus vivaient et s’activaient. On aurait obtenu une image figée de la réalité décrivant un espace institutionnel dans le cadre duquel un seul sujet circulerait renfermé et impuissant. Au fil de ces pensées, nous avons inventé le jeune Nicolaos : le cas de figure d’un jeune provincial qui arrive à Athènes pour faire ses études à l’Université dans la fin des années ‘20. (FR)

Νομικές σπουδές (EL)
Επιστημονικές καριέρες και επιστημονική διαρροή (brain drain) (EL)
Ιστοριογραφία και Λογοτεχνία (EL)
Εξετάσεις (εισαγωγικές, ετήσιες, πτυχιακές) (EL)
Πανεπιστημιακή φοίτηςη (EL)
Academic Careers and Brain Drain (EN)
University Studies (EN)
Historiography and Literature (EN)
Testing (entrance, annual, final) (EN)
Law Studies (EN)
Conditions d’Études (FR)
Examens (initial, annuels, finaux) (FR)
Carrières Scientifiques et Fuite de Cerveaux (Brain Drain) (FR)
Études de Droit (FR)
Historiographie et Littératur (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Greek

2014-04-01


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 60-107 (EL)
Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 60-107 (EN)
Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 60-107 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)