Η "περιπέτεια" ενός ερευνητικού προγράμματος: από τη σύλληψη και την έγκριση μέχρι τη δημοσιοποίηση των "παραδοτέων"

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)
Η "περιπέτεια" ενός ερευνητικού προγράμματος: από τη σύλληψη και την έγκριση μέχρι τη δημοσιοποίηση των "παραδοτέων" (EL)
The 'adventure' of a research project: from conception and approval to the publication of 'deliverables' (full text in Greek) (EN)
L’aventure d’un projet de recherche : de la conception et son financement à la publication de ses lots de travail (texte en grec) (FR)

Gouvias, Dionisis

Το συγκεκριμένο άρθρο αποτελεί προσπάθεια καταγραφής της πορείας ενός συγκεκριμένου ερευνητικού προγράμματος, χρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Στόχος είναι να περιγραφούν, μέσα από μια καθαρά «φαινομενολογική»/ «ερμηνευτική» προσέγγιση, τόσο οι βασικές συνιστώσες της συγκεκριμένης ερευνητικής διαδικασίας, όσο και οι ευρύτερες επιστημολογικές, θεωρητικές, μεθοδολογικές και πρακτικές διαστάσεις της έρευνας στην Ελλάδα των αρχών του 21ου αιώνα. Γίνεται προσπάθεια να αναδειχθούν κάποιες προτάσεις εκπαιδευτικής και ερευνητικής πολιτικής, στο μακρο- και το μικρο-επίπεδο, οι οποίες (κρίνεται ότι) θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην ποιοτική βελτίωση των διαδικασιών αξιολόγησης, οργάνωσης, διεξαγωγής και δημοσιοποίησης των αποτελεσμάτων ερευνών που εκπονούνται από ερευνητικές ομάδες. (EL)
The present article attempts to evaluate the implementation of a specific research project, which was funded by the European Union. The main aim, through the adoption of a phenomenological/hermeneutical perspective, is to describe the most important elements of the given project, but also to highlight the basic epistemological, theoretical, methodological and practical dimensions of social research in contemporary Greece, at the dawn of the 21st century. There is also an attempt to raise issues concerning educational and research policy-making, which could contribute to a considerable improvement in the processes of evaluation, organization and implementation of social research carried out by research teams and the dissemination of its results to the wider public. (EN)
Cet article est un effort de codification du chenin parcouru d’un projet de recherche, financé par l’Union Européenne. L’objectif est la description, par une approche purement « phénoménologique » / « herméneutique », tant des composantes clé de ce processus de recherche que les dimensions plus amples d’épistémologie, de théorie, de méthodologie et de pratique de la recherche en Grèce au début du 21ème siècle. L’auteur met en avant des propositions concernant les politiques éducatives et de recherche, tant au niveau macro qu’au niveau micro, lesquelles pourraient contribuer à l’amélioration de la qualité du processus d’évaluation, d’organisation, d’application et de la mise en publication des résultats de recherche fournis par d’équipes de recherche (FR)

Εκπαιδευτική Πολιτική (EL)
Ομάδα (EL)
Έρευνα, Ερμηνεία (EL)
Research Team (EN)
Educational Policy (EN)
Research (EN)
Hermeneutics (EN)
Herméneutique (FR)
Politique de l’Éducation (FR)
Groupe de recherche (FR)
Recherche (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Ελληνική γλώσσα

2014-04-01


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 108-134 (EL)
Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 108-134 (EN)
Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 108-134 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.