Το CIVD ως παράδειγμα «εργαλείου» κοινωνικής παρέμβασης/ένταξης (κείμενο στα γαλλικά)

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)
Το CIVD ως παράδειγμα «εργαλείου» κοινωνικής παρέμβασης/ένταξης (κείμενο στα γαλλικά) (EL)
Le CIVD comme exemple de dispositif d’intervention/insertion sociale (full text in French) (EN)
Le CIVD comme exemple de dispositif d’intervention/insertion sociale (FR)

Dimitrova, Gergana
Diakhaté, Assane

Το θέμα της ένταξης των φοιτητών στον πανεπιστημιακό θεσμό, για το οποίο σπάνια ενδιαφέρεται ο θεσμός, παραμένει όσο ποτέ επίκαιρο δεδομένης της παγκοσμιοποίησης και της φοιτητικής κινητικότητας. Κι όμως, η επιτυχία των ανώτατων σπουδών και ο περιορισμός της αποτυχίας και της εγκατάλειψης προϋποθέτουν την ένταξη του φοιτητή στο θεσμό. Αυτό συνεπάγεται την εκμάθηση από τον φοιτητή του «φοιτητικού επαγγέλματος». Στη βάση της συγκεκριμένης εργασίας βρίσκεται το εργαλείο (dispositif) της Παιδαγωγικής της Σχεδίου : παρέμβαση/ένταξη (Pédagogie de Projet : intervation/insertion (DPP :i/i)). Αυτό εγγράφεται στο ρεύμα των κοινωνικών παιδαγωγικών των Φρέιρε και Φρενέ και στις κοινωνικοκονστρουκτιβιστικές θεωρίες των Βιγκότσκι και Μπρούνερ. Με άλλα λόγια, η αντίληψή μας για την εκπαίδευση είναι εκείνη της διαδικασίας χειραφέτησης των κοινωνικών υποκειμένων. Με αυτή την προοπτική παράλληλες δομές αναπτύχθηκαν στο Πανεπιστήμιο Paris 8 για να ωθήσουν τους φοιτητές σε μια κριτική προσέγγιση του κόσμου, σε μια αναζήτηση της θέσης τους και των προτεραιοτήτων τους. Στο κείμενο, επικεντρωνόμαστε ιδιαίτερα σε μια από αυτές τις δομές το Διαπολιτισμικό Κέντρο της Βανσέν στο Σαιντ Ντενί (CIVD). (EL)
The problem of integrating students into the university institution, which is rarely considered by the institutions themselves, has become all the more real since we’re now facing globalization and the increasing mobility of students. Success in university studies and lower drop out and failure rates are closely connected to the way the student finds his/her place in which he/she learns in order to learn his « job » as a student. At the heart of this research, we find the Project Based-Learning ‘Dispositif” : intervention/insertion (PBLD :i/i) which comes right in line with the social educational methods of Freire and Freinet and the social constructivist theories of learning of Vygotsky and Bruner. In other words, our conception of education sees it as a process of emancipation of socially situated individuals, this being the reason why parallel structures have been designed in Paris 8 in order to give rise, on the part of students, to a permanent questioning of the world, their position in it and their commitment to it. In the text, the main focus is on one structure created there, the Centre Interculturel Vincennes à Saint-Denis (CIVD). (EN)
La question de l’insertion des étudiants dans l’institution universitaire, rarement prise en charge par les institutions, reste plus que d’actualité face à la mondialisation, la globalisation et la mobilité des étudiants. La réussite dans les études supérieures et la réduction du taux d’abandon et d’échec supposent l’insertion de l’étudiant dans l’institution corollaire de l’apprentissage de son «  métier d’étudiant ». Au cœur de ces travaux se situe le Dispositif de Pédagogie de Projet : intervention/insertion (DPP :i/i). Il s’inscrit dans le courant des pédagogies sociales avec Freire et Freinet, et des théories d’apprentissages socioconstructivistes de Vygotsky et de Bruner. En d’autres termes, notre conception de l’éducation est une démarche d'émancipation des sujets sociaux raison pour laquelle des structures parallèles ont été conçues dans le cadre de Paris 8 pour susciter chez les étudiants un questionnement permanent sur le monde, une interrogation sur leur place et leur engagement. Dans le texte, on se centre principalement sur une des structures créées, le Centre Interculturel Vincennes Saint-Denis (CIVD). (FR)

Νόμιμη Γλωσσική Έκφραση (EL)
Κοινωνική Παρέμβαση/Ένταξη (EL)
Παιδαγωγική του Σχεδίου (EL)
Πανεπιστήμιο (EL)
Διαπολιτισμικό Εργαλείο (EL)
Social Intervention/Insertion (EN)
University (EN)
Legitimate Speech (EN)
Intercultural Dispositif (EN)
Project Based Learning (EN)
Intervention/Insertion Sociale (FR)
Dispositif Interculturel, Université (FR)
Pédagogie de Projet (FR)
Langage Légitime (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

Γαλλική γλώσσα

2014-04-01


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 135-151 (EL)
Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 135-151 (EN)
Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 135-151 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.