Exploring the content of Subject Specific Competences in the Context of Greek Initial Teacher

 
This item is provided by the institution :
University of Patras
Repository :
Pasithee - e-publishing platform/service for Open Access journals
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2014 (EN)
Διερευνώντας το περιεχόμενο των Ειδικών Ικανοτήτων για την αρχική εκπαίδευση των ελλήνων εκπαιδευτικών(κείμενο στα αγγλικά) (EL)
Exploring the content of Subject Specific Competences in the Context of Greek Initial Teacher (EN)
En cherchant le contenu des compétences spécifiques de la formation initiale des professeurs d’école en Grèce (texte en anglais) (FR)

Sarakinioti, Antigoni

Το άρθρο διερευνά τις ελληνικές «ανταποκρίσεις» στις πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Διαδικασίας της Μπολόνια για την προώθηση της μεθοδολογίας των ικανοτήτων στα πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών. Η προσέγγισή μας αξιοποιεί ένα θεωρητικό μοντέλο ανάλυσης βασισμένο σε έννοιες από τη θεωρία του Bernstein για τον Παιδαγωγικό Λόγο. Τα δεδομένα προέρχονται από έρευνα με ερωτηματολόγιο στα 18 Παιδαγωγικά Τμήματα της χώρας. Οι πανεπιστημιακοί απαντούν για τις σύγχρονες τάσεις αλλαγής στην οργάνωση των προγραμμάτων σπουδών με αναφορά σε συγκεκριμένες Ειδικές Ικανότητες για την Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών. Τα ευρήματά μας καταγράφουν μετατοπίσεις στο περιεχόμενο της γνώσης, οι οποίες υποδηλώνουν τον περιορισμό των βασικών επαγγελματικών χαρακτηριστικών που αποδίδονται στους μελλοντικούς εκπαιδευτικούς. Επιπλέον, οι μορφές αυτές του «νέου-επαγγελματισμού» για τους εκπαιδευτικούς συμβάλλουν στην αποδυνάμωση των Επιστημών στην Εκπαίδευση ως ακαδημαϊκού και επαγγελματικού πεδίου. (EL)
The paper explores Greek “responses” to European Union and Bologna Process policies which seek to promote Higher Education curricular re-organization towards competence-based methodologies. Our approach to the research utilizes a theoretical model based on concepts drawn from Bernstein’s theory of pedagogic discourse. Data is drawn from a questionnaire survey conducted in the 18 Greek Education Departments. Academics respond to the current trends in curricula content, concerning the Subject Specific Competences for teacher education. Our substantive findings suggest that shifts in the content of curricular knowledge may represent a narrowing of the essential activities and professional responsibilities of future teachers. Moreover, a ‘new professionalism for teachers’ is contributing to the de-legitimization of Education Studies as a strong academic and professional field. (EN)
L’article essaie d’analyser les « réponses» grecques aux politiques de l’Union Européenne et du processus de Bologne sur la promotion de la méthodologie des compétences dans les programmes d’études universitaires. Notre approche utilise un cadre théorique de la théorie de Bernstein et plus spécialement le Discours Pédagogique. Les données de recherche proviennent d’un questionnaire distribué auprès les enseignant-chercheurs de 18 Départements de Formation des Professeurs d’École en Grèce. Les enseignants-chercheurs répondent sur la tendance actuelle de changement à l’organisation des curricula par l’adoption de listes de compétences spécifiques. Par le traitement des questionnaires, on a remarqué de déplacements dans le contenu des savoirs demandés, lesquels signalent la restriction des caractéristiques professionnels de base qui sont attribués aux futures enseignants. De plus, les formes de ce « nouveau professionnalisme » contribuent à l’affaiblissement des Sciences de l’Éducation autant de terrain académique et professionnel. (FR)

Επαγγελματισμός (EL)
Ικανότητες (EL)
Πρόγραμμα (EL)
Εκπαιδευτικοί (EL)
Teachers (EN)
Curriculum (EN)
Professionalism (EN)
Competences (EN)
Professionnalisme (FR)
Curricula (FR)
Professeurs d’École (FR)
Compétence (FR)

Πανεπιστήμιο Πατρών (EL)
University of Patras (EN)

English

2014-04-01


Hrray (EN)

Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 227-249 (EL)
Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 227-249 (EN)
Academia; Τόμ. 1, Αρ. 1 (2011); 227-249 (FR)

Authors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) license that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work. This work is provided under a Creative Commons Attribution 3.0 Unported.
Αυτό έργο χορηγείται με άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Ελλάδα.



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)