Στην παρούσα διπλωματική εργασία έγινε προσπάθεια να εγκυροποιηθεί το δυναμικό
μοντέλο εκπαιδευτικής αποτελεσματικότητας στη διδασκαλία της Άλγεβρας της Β΄
Λυκείου. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκε η επίδραση των οκτώ παραγόντων
αποτελεσματικής διδασκαλίας του δυναμικού μοντέλου, στην επίδοση των μαθητών
στην Άλγεβρα: προσανατολισμός, δόμηση, εμπέδωση, υποβολή ερωτήσεων,
μοντελοποίηση, αξιολόγηση μαθητών, διαχείριση του διδακτικού χρόνου και
περιβάλλον μάθησης στην τάξη. Για τη μέτρηση των παραγόντων χρησιμοποιήθηκαν οι
πέντε διαστάσεις που προτείνονται στο δυναμικό μοντέλο: συχνότητα, εστίαση,
στάδιο, ποιότητα και διαφοροποίηση. Για την εκπόνηση της έρευνας,
συγκεντρώθηκαν δεδομένα για την επίδοση των μαθητών με τη βοήθεια δοκιμίων που
αναπτύχθηκαν και εγκυροποιήθηκαν με τη χρήση της σύγχρονης θεωρίας μέτρησης.
Χρησιμοποιώντας πολυεπίπεδα μοντέλα αναδείχθηκε ο βαθμός στον οποίο οι πιο πάνω
παράγοντες αποτελεσματικής διδασκαλίας εξηγούν τις αποκλίσεις που παρατηρούνται
στις επιδόσεις των μαθητών στην Άλγεβρα. Επομένως οι παράγοντες αυτοί δεν
εξηγούν μόνο διαφορές στις επιδόσεις των μαθητών στην προσχολική και στην
πρωτοβάθμια εκπαίδευση όπως μέχρι σήμερα φάνηκε από αντίστοιχες έρευνες που
έγιναν και σε άλλες χώρες, αλλά λειτουργούν όμοια και στην Δευτεροβάθμια
εκπαίδευση. Θα πρέπει λοιπόν οι υπεύθυνοι χάραξης της εκπαιδευτικής πολιτικής
στη χώρα, να γνωστοποιήσουν τη σημαντικότητα των παραγόντων στους
εκπαιδευτικούς και αυτοί να τους χρησιμοποιήσουν στην καθημερινή εκπαιδευτική
πρακτική τους, για την επίτευξη καλύτερων μαθησιακών αποτελεσμάτων.
(EL)
This thesis is an attempt to establish the validity of the dynamic model of
educational effectiveness in Algebra teaching in Secondary education.
Specifically the impact of the eight teacher effectiveness factors of the
dynamic model on student achievement in Algebra was investigated: orientation,
structuring, application, questioning, modelling, assessment, management of
time, and classroom as a learning environment. Five dimensions included in the
dynamic model were taken into account for measuring these factors: frequency,
focus, stage, quality and differentiation. In addition, criterion-reference
tests in Algebra were administered to students in order to measure their
knowledge of, and skills in Algebra. Further, multi-level models were used to
measure the impact of each of the teacher effectiveness factors on student
achievement in Algebra. As a result, these factors cannot only explain
variation in student outcomes in Pre-Primary and Primary education – as
indicated in many studies contacted in different countries – but they can also
explain variation in student outcomes in Secondary education.
Therefore, national/state policy-makers should develop a policy on teacher
professional development and offer support to their teachers in order to
promote their teaching skills to have better student outcomes.
(EN)