ΜΕΘΟΔΟΣ ΣΥΝΘΕΣΗΣ Η/ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΑΡΙΣΤΩΝ ΔΙΑΛΥΤΩΝ ΠΡΟΣ ΕΠΙΤΑΧΥΝΣΗ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ DIELS-ALDER
SYNTHESIS OR/AND SELECTION METHOD OF OPTIMIZED SOLVENTS FOR THE ACCELERATION OFDIELS-ALDER REACTION RATES
Στεφανίδης, Ιωάννης
BASED ON A RELATION BETWEEN REACTIONS RATE AND ACTIVITY COEFFICIENTS (Γ) AND, ON A COMPUTING METHOD OF ACTIVITY COEFFICIENTS (NAMED UNIFAC), SOLVENTS EFFECTS WERE STUDIED ON 2 DIELS-ALDER REACTIONS RATE AND GENERAL CONCLUSIONS CAME OUT. THESE CONCLUSIONS WERE PROVED AND EXTENDED TO 9 DIELS-ALDER REACTIONS WITH LITERATURE EXPERIMENTAL DATA. THE CONCLUSIONS ARE LISTED AS FOLLOWING: - THE RATE OF THE DIELS-ALDER REACTIONS INCREASES AS MUCH AS THE VAN DER WAALS SURFACE AREA (AW) DECREASES, AND AT THE SAME TIME, THE VAN DER WAALS VOLUME (VW) OF THE SOLVENT MOLECULE INCREASES. - THE RATE OF THE TWO REACTIONS IS MAINLY AFFECTED FROM THE SURFACE AREA (AW) AND NOT FROM THE SOLVENT MOLECULE VOLUME (VW). - CONSEQUENTLY THE SMALLEST THE SOLVENT MOLECULE IS AND SPHERIC OR COMPACT, THE MOST THE RATE OF THE REACTIONS INCREASES. THE ABOVE MENTIONED CONCLUSIONS ARE DESCRIBED WITH A MATHEMATICAL MODEL, AND THEIR PHYSICAL EXPLANATION HAVE BEEN DONE WITH A MECHANISTIC MODEL.
ΜΕ ΒΑΣΗ ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥ ΡΥΘΜΟΥ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ ΕΝΕΡΓΟΤΗΤΑΣ (Γ) ΚΑΙ, ΜΙΑΣ ΜΕΘΟΔΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΩΝ ΕΝΕΡΓΟΤΗΤΑΣ (ΤΗΣ UNIFAC), ΜΕΛΕΤΗΘΗΚΕ Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΔΙΑΛΥΤΩΝ ΣΤΟ ΡΥΘΜΟ 2 ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ DIELS-ALDER ΚΑΙ ΕΞΗΧΘΗΣΑΝ ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ. ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΥΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΘΗΚΑΝ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΕΥΘΗΚΑΝ ΣΕ 9 ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ DIELS-ALDER ΜΕ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ. ΤΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΕΙΝΑΙ: - Ο ΡΥΘΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ DIELS-ALDER ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙΟΣΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΕΛΑΤΤΩΝΕΤΑΙ Η ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΚΑΤΑ VAN DER WAALS (AW) ΚΑΙ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ Ο ΟΓΚΟΣ ΚΑΤΑ VAN DER WAALS (VW) ΤΟΥ ΜΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΔΙΑΛΥΤΗ. - Ο ΡΥΘΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ DIELS-ALDER ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ (AW) ΚΑΙ ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΟΓΚΟ (VW) ΤΟΥ ΜΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΔΙΑΛΥΤΗ. - ΟΣΟ ΛΟΙΠΟΝ ΠΙΟ ΜΙΚΡΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΟΡΙΟ ΤΟΥ ΔΙΑΛΥΤΗ ΚΑΙ ΠΙΟ ΣΦΑΙΡΙΚΟ 'Η ΣΥΜΠΑΓΕΣ, ΤΟΣΟ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΑΥΞΑΝΕΤΑΙ Ο ΡΥΘΜΟΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ. ΤΑ ΑΝΩΤΕΡΩ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΥΠΟ ΜΟΡΦΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ, ΚΑΙ Η ΦΥΣΙΚΗ ΤΟΥΣ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΕΛΟΣ, ΔΙΔΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΜΗΧΑΝΙΣΤΙΚΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ.