Φωνολογικά λάθη ελληνόφωνων μαθητών πρώτης σχολικής ηλικίας και μέθοδοι διόρθωσης με τις αρχές της κλινικής φωνολογίας

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2010 (EN)

Phonological errors of first grade Greek-speaking pupils and correction techniques according to the principles of clinical phonology
Φωνολογικά λάθη ελληνόφωνων μαθητών πρώτης σχολικής ηλικίας και μέθοδοι διόρθωσης με τις αρχές της κλινικής φωνολογίας

Κολιοραδάκης, Μιχαήλ

Η παρούσα έρευνα αφορά αφενός στη θεωρητική τεκμηρίωση της Κλινικής Φωνολογίας, στις βασικές αρχές της και στη σημαντικότητα της φωνολογικής επίγνωσης στην εκφορά του προφορικού λόγου. Αφετέρου εστιάζει στην αξιολόγηση του λόγου μαθητών πρώτης σχολικής ηλικίας, στη διάγνωση φωνολογικών λαθών και στη θεραπευτική παρέμβαση με στόχο την αναδόμηση του φωνολογικού συστήματος των μαθητών αυτών. Εφόσον ο πρωταρχικός σκοπός της γλώσσας είναι η επικοινωνία, στόχος του εκπαιδευτικού είναι η διόρθωση των γλωσσικών παραδρομών των παιδιών, οι οποίες εκδηλώνονται με φωνολογικά λάθη κατά τη χρήση της γλώσσας που επιδρούν στην κατανόηση του λόγου. Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας προτείνονται και εφαρμόζονται φωνολογικές ασκήσεις - δραστηριότητες ως θεραπευτική παρέμβαση σε μαθητές πρώτης σχολικής ηλικίας, που έχουν χαμηλό βαθμό φωνολογικής επίγνωσης και εμπίπτουν σε φωνολογικά λάθη, προκειμένου οι μαθητές αυτοί να αντιληφθούν τη διαφοροποιητική λειτουργία των ήχων και τη σημασία της. Έτσι, μέσα από συγκεκριμένες παιδαγωγικές πρακτικές και παιγνιώδεις διαδικασίες, συνδέεται η γλώσσα με την επικοινωνία και γίνεται κατανοητή η συλλαβική και φωνημική δομή του προφορικού λόγου.
This research initially focuses on the theoretical background of Clinical Phonology, its basic principles and the importance of phonological awareness during utterances. It is also concerned with evaluating the speech of children in the first grade of primary school, diagnosing phonological errors and intervening therapeutically in order to reconstruct the phonological system of these students. Since the primary goal of language is communication, teachers aim at correcting linguistic slips of their students. These slips are apparent in phonological errors, when using linguistic patterns which affect understanding. The research proposes and examines phonological exercises: activities which aim to correct the speech patterns of students in the first grade of primary school with poor phonological awareness and who, as a result, make phonological errors. The aim of these exercises is to make students understand the differentiating function of sounds and the importance of this function. Consequently, through specific educational activities and games, language is linked with communication and students are made aware of the syllabic and phonemic structure of their utterances.

PhD Thesis

Linguistic communication
Phonological exercises
Test of articulation
Φωνολογικές ασκήσεις
Humanities and the Arts
Phonological errors
Τέστ άρθρωσης
Languages and Literature
Γλωσσική επικοινωνία
Phonological therapy
Φωνολογικά λάθη
Φωνολογική θεραπεία
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Φωνολογική επίγνωση
Phonology
Phonological awareness
Φωνολογία
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες


Greek

2010


University of Crete (UOC)
Πανεπιστήμιο Κρήτης




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)