THE DEVELOPMENT OF RELIGIOUS THINKING FROM CHILDHOOD TO ADOLESCENCE

RDF 

 
This item is provided by the institution :
National Documentation Centre (EKT)
Repository :
National Archive of PhD Theses
see item page
in the web site of the repository *
share



Semantic enrichment/homogenization by EKT

1993 (EN)
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ. ΕΜΠΕΙΡΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ
THE DEVELOPMENT OF RELIGIOUS THINKING FROM CHILDHOOD TO ADOLESCENCE

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΟΥΣΑΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ ΗΤΑΝ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ, ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ ΚΑΙ ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ. ΑΚΟΜΗ Η ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΥΤΗ ΑΝΑΠΤΥΣΣΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΣΚΕΨΗ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΕΚΕΙΝΩΝΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΥΘΥΝΟΝΤΑΙ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ. ΩΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ] ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΕ Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΥ- ΒΙΩΜΑΤΙΚΟΥ ΔΟΜΙΣΜΟΥ ΤΩΝ Α. ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΑΙ Α. ΕΥΚΛΕΙΔΗ. ΕΞΕΤΑΣΤΗΚΑΝ 120 ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ, ΗΛΙΚΙΑΣ 8, 10, 12 ΚΑΙ 14 ΧΡΟΝΩΝ, ΠΡΟΕΡΧΟΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΡΙΑ (ΧΑΜΗΛΟ-ΜΕΣΟ-ΥΨΗΛΟ) ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ, ΜΕ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ, ΣΕ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ. ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΔΕΙΞΑΝ ΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΔΙΑΧΩΡΙΣΤΙΚΟ ΟΡΙΟ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΠΟΛΟΙΠΗΣ ΣΚΕΨΗΣ. ΩΣΤΟΣΟ, ΟΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ ΚΑΘΟΡΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ, ΓΕΓΟΝΟΣ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΝΤΙΛΗΠΤΟ ΑΠΟ ΤΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ. Η ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΜΕ ΤΗΝ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ ΠΑΡΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ. ΚΑΘΟΡΙΣΤΗΚΑΝ ΤΡΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ. Η ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΤΟΥ ΔΥΝΑΤΟΥ ΕΠΙΠΕΔΟΥ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ ΔΥΝΑΤΗ ΔΙΑ ΤΗΣ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΟΣΟΤΙΚΗΣΣΚΕΨΗΣ, ΟΧΙ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΙΚΗΣ. ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΕΝΤΟΠΙΣΤΗΚΑΝ ΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΤΩΝ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΩΝ.
THE PURPOSE OF THE PRESENT STUDY WAS, FIRST, TO INVESTIGATE THE STRUCTURE ANDTHE DEVELOPMENT OF RELIGIOUS THINKING FROM CHILDHOOD TO ADOLESCENCE. SECOND, TO UNCOVER THE RELATIONS BETWEEN THE RELIGIOUS THINKING AND THE OTHER ABILITIES OF THINKING. THIRD, TO DETERMINE THE RESPONSIBLE FACTORS WHICH CREATE INDIVIDUAL DIFFERENCES. THIS RESEARCH WAS BASED ON PROF'S A. DEMETRIOU AND A. EFKLIDES THEORY OF EXERIANTIAL STRUCTURALISM. THE SUBJECTS INCLUDED IN THIS STUDY WERE 120 CHILDREN AND ADOLESCENTS OF 8, 10, 12 AND 14 YEARS OF AGE. THEY CAME FROM 3 DIFFERENT (LOW-MEDIUM-HIGH) SOCIO-ECONOMIC STATUS (SES). TWO BOOKLETS WERE DELIVERED TO EACH SUBJECT: THE FIRST WAS ON COGNITIVE TASKS AND THESECOND WAS A RELIGIOUS QUESTIONAIRE ANSWERED BY INTERVIEW. FACTOR ANALYSIS, CONFIRMATORY FACTOR ANALYSIS, DISCRIMINATION AND PREDICTION ANALYSIS AND ANOVA WAS USED. THE RESULTS SHOWED THAT THERE IS NO DIFFERENCE BETWEEN RELIGIOUS AND NON-RELIGIOUS THINKING. HOWEVER, THE INDIVIDUALITIES OF RELIGIOUS CONCEPTS DEFINE THE INDIVIDUALITY OF RELIGIOUS THINKING. THE RELIGIOUS TASKS ARE STRUCTURED ON A PARTICULAR FACTOR WHICH INCLUDES THE ABOVE MENTIONED. THE RELIGIOUS THINKING IS RELATED MORE WITH CASUAL AND QUANTITATIVE ABILITY THAN QUALITATIVE ONE. THREE LEVELS OF RELIGIOUS THINKING WERE DEFINED. THE COGNITIVE AND SES LEVEL OF THE SUBJECTS AS WELL AS THEIR LEVEL OF RELIGIOUS EXPERIENCE, WERE DETERMINED TO BE FACTORS OF CREATING INDIVIDUAL DIFFERENCES.

RELIGIOUSDEVELOPMENT
RELIGIOUS THINKING
ΕΜΠΕΙΡΙΚΟΣ ΔΟΜΙΣΜΟΣ
Θρησκευτική ανάπτυξη
EXPERIENTAL STRUCTURALISM
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ
ΠΑΙΔΙΚΗ-ΕΦΗΒΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
CHILDHOOD-ADOLESCENCE
DEVELOPMENT PSYCHOLOGY
RELIGIOUS PSYCHOLOGY
Ψυχολογία της ανάπτυξης

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

1993


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ)
Aristotle University Of Thessaloniki (AUTH)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)