Μαθηματική μοντελοποίηση των εκπαιδευτικών προτιμήσεων των αποφοίτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η χρήση της ως βάση για τη λήψη αποφάσεων εκπαιδευτικής πολιτικής
Mathematical modelling of educational preferences of graduates of secondary education schools and its use as a basis for making educational policy
Μονιούκας, Φώτιος
Η επιλογή σπουδών είναι μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις τωναποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και η διερεύνησή της αποτελεί τοαντικείμενο μελέτης της παρούσας διατριβής.Οι επιλογές των υποψηφίων διαμορφώνονται, σε μεγάλο βαθμό, απόχωροταξικά δεδομένα και το κοινωνικό περιβάλλον. Με τη δημιουργίαμαθηματικών μοντέλων σχηματίζονται, για καθένα από τα τμήματα τηςτριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κατάλληλοι συντελεστές που αποτιμούν την επίδρασηκρίσιμων παραγόντων για την επιλογή τους από τους υποψηφίους. Οι παράγοντεςαυτοί είναι η σχετική θέση της περιοχής λειτουργίας του τμήματος εισαγωγής ωςπρος την περιοχή μόνιμης κατοικίας του υποψηφίου, το φύλο, τα επαγγέλματα καιτο μορφωτικό επίπεδο των γονέων, καθώς και το ποσοστό των νεοεισερχόμενωνφοιτητών ως προς το συνολικό πληθυσμό της περιοχής λειτουργίας του τμήματος.Οι προτιμήσεις των υποψηφίων αποτιμώνται μέσω της σειράς επιλογής τωντμημάτων εισαγωγής στο μηχανογραφικό δελτίο και μέσω των βαθμολογικώνβάσεων εισαγωγής.Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, ο κρισιμότερος παράγονταςείναι το μορφωτικό επίπεδο των γονέων τόσο για την επιλογή του τμήματοςεισαγωγής όσο και για την επίτευξη του βαθμολογικού στόχου. Αντίθετα, οιεπαγγελματικές προοπτικές και διέξοδοι που δυνητικά υπάρχουν μετά τηναποφοίτηση από κάποιο συγκεκριμένο τμήμα δεν αποτελούν κρίσιμους παράγοντεςγια την επιλογή του. Επιπλέον, τα αποτελέσματα δείχνουν ότι δημιουργούνταιστρεβλώσεις στο σύστημα πρόσβασης. Κατά συνέπεια, επιβάλλεται ναανασχεδιαστεί ριζικά, μέσω της λήψης αποφάσεων εκπαιδευτικής πολιτικής, τόσοσε επίπεδο κεντρικής εξουσίας όσο και σε επίπεδο εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, σταπλαίσια μίας συνολικής αναμόρφωσης του εκπαιδευτικού συστήματος.