Η διερεύνηση των αξιών στο μάθημα της γλώσσας στο δημοτικό σχολείο
Researching values integrated in language curricula at primary school
Ταβουλάρη, Ζαχαρούλα
[…] Ο σκοπός της ερευνητικής προσπάθειας είναι διττός: 1) Επιχειρείται να ερευνηθούν οι αναφορές στις αξίες, όπως αυτές προβάλλονται αλλά και όπως διαμορφώνονται μέσω του υπό εξέταση υλικού του Γλωσσικού μαθήματος σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο, παράλληλα με την εφαρμογή συγκεκριμένων διδακτικών τεχνικών. 2) Επιδιώκεται μέσα από την παραπάνω διαδικασία να συναχθούν αποτελέσματα και να διατυπωθούν συμπεράσματα ικανά να αξιοποιηθούν στο πλαίσιο του σχεδιασμού και της οργάνωσης της διδασκαλίας. Η προσέγγιση των παραπάνω βασικών σκοπών της έρευνας απαιτεί -σε πρώτη φάση- την αναζήτηση σε έκταση και την μελέτη σε βάθος της βιβλιογραφίας ως προς τους δύο κεντρικούς άξονες, όπως αυτοί προκύπτουν από τη διατύπωση του ερευνητικού θέματος. Η εννοιολογική διασάφηση θεμάτων και η παράθεση εναλλακτικών θεωρητικών προσεγγίσεων σε σχέση τόσο με την έννοια αξία όσο και με την έννοια του Γλωσσικού μαθήματος στο Δημοτικό Σχολείο θα αποτελέσουν τη βάση για την οριοθέτηση του ερευνητικού αντικειμένου, το πλαίσιο για το μεθοδολογικό σχεδιασμό της έρευνας και τη φιλοσοφία για την εξέταση και τη συζήτηση των αποτελεσμάτων της. Η ερευνητική προσέγγιση των αξιών στο Γλωσσικό μάθημα θα διεξαχθεί σε τρεις φάσεις. Αρχικά θα γίνει η διερεύνηση του δείγματος μέσα από κριτήρια και διαδικασίες ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας και θα εντοπιστούν αναφορές σχετικά με τις αξίες. Σκοπός είναι η διαδικασία αυτή να οδηγήσει στη διατύπωση ενός «παραγωγικού συστήματος κατηγοριών», δηλαδή των κατηγοριών που υποδεικνύει το ερευνητικό υλικό. Η δεύτερη φάση της έρευνας του θέματος θα είναι ποιοτική. Θα πραγματοποιηθεί παρατήρηση διδασκαλίας συγκεκριμένων ενοτήτων του Γλωσσικού μαθήματος και στη συνέχεια -τρίτη φάση- θα οργανωθεί συνέντευξη από τους εκπαιδευτικούς που θα πραγματοποιήσουν το μάθημα, ώστε να διερευνηθεί εάν οι εκπαιδευτικοί προβληματίζονται σχετικά με τον τρόπο προσέγγισης των αξιών από τα παιδιά και οργανώνουν δραστηριότητες που να αποβλέπουν στην προαγωγή των αξιών. […]