Η ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΩΝ ΛΟΓΙΚΟ-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ. ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗ...

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

1992 (EN)
FORMATION AND DEVELOPMENT OF SELECTED LOGICO-MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING ABILITIES. A CONTRIBUTION TO THE ASSESMENT OF MATHEMATICS TEACHING IN ELEMENTARY ANDLOWER SECONDARY SCHOOLS
Η ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΩΝ ΛΟΓΙΚΟ-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ. ΣΥΜΒΟΛΗ ΣΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗ...

ΧΑΣΑΠΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΙΒΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ Η ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΩΝ ΛΟΓΙΚΟ-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ, ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΟΥΣ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΗ ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ. ΑΠΟ ΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΕΤΑΙ ΕΝΑ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΧΑΜΗΛΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΔΙΕΡΕΥΝΗΘΕΝΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΑΠΟΦΟΙΤΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΜΙΑ ΘΕΤΙΚΗ ΑΛΛΑ ΑΝΟΜΟΙΟΓΕΝΗΣ ΚΑΙ ΑΣΤΑΘΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΦΟΙΤΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΟ ΤΡΙΧΡΟΝΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ. ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΝΤΑΙ ΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΟΛΛΑΠΛΕΣ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΠΟΥ ΔΙΕΥΡΥΝΟΥΝ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΙΚΑΝΩΝ ΚΑΙ ΜΗ-ΙΚΑΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΥΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ. Η ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ,ΟΠΩΣ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΕΤΑΙ ΔΕΝ ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΘΕΤΙΚΑ ΤΗ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΧΕΙΡΙΣΜΟ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ.
THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF SELECTED LOGICO-MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING ABILITIES OF ELEMENTARY AND LOWER SECONDARY PUPILS, THEIR RELATED DIFFERENTIATIONS AND THE CORRESPONDING CONTRIBUTION OF MATHEMATICS TEACHING HAS BEEN INVESTIGATED IN THIS STUDY. THE RESULTS SHOWED THAT THE DEVELOPMENTAL LEVEL OF THE PROBLEM SOLVING ABILITIES OF THE PUPILS FINISHING ELEMENTARY SCHOOL IS EXTREMELY LOW WHILE A POSITIVE BUT UNEVEN AND UNSTABLE DEVELOPMENT OF THESE ABILITIES DURING THEIR LOWER SECONDARY SCHOOLING IS NOTED. FURTHERMORE MULTIPLE SEGREGATIONS OF PUPILS RELATED TO THE DEVELOPMENT OF THEIR PROBLEM SOLVING ABILITIES ARE FORMED AS AN IMPACT OF THE MATHEMATICS TEACHING PRACTICES PREVAILING IN THE LOWER SECONDARY SCHOOL WHICH WIDEN ANY EXISTING DIFFERENCES BETWEEN PUPILS.THE CONCLUSION IS THAT MATHEMATICS EDUCATION IN GREEK LOWER SECONDARY SCHOOLSIS NOT REINFORCING THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF PUPILS PROBLEM SOLVING ABILITIES.

MATHEMATICS PROBLEM SOLVING
LOGICO-MATHEMATICAL ABILITIES
ΕΠΙΛΥΣΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
ΛΟΓΙΚΟ-ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

1992


Πανεπιστήμιο Πατρών
University of Patras



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)