Supplementing the learning experience for teaching motor skills in primary school setting

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2011 (EN)
Διαμόρφωση του περιβάλλοντος μάθησης για τη διδασκαλία κινητικών δεξιοτήτων στο δημοτικό σχολείο
Supplementing the learning experience for teaching motor skills in primary school setting

Κουφού, Νεραντζούλα
Koufou, Nerantzoula

The purpose of this study was to examine the effects of three instructional conditions on performance and learning of three motor skills (basketball dribble, volleyball overhand pass and gymnastics forward roll) in school setting. The participants were 156 elementary school children, 94 boys and 62 girls, aged between 7 and 10 years, with no prior experience at the motor skills used in the present study. The children were randomly assigned to three instructional conditions: control (no attentional focus), internal focus and external focus. Specifically, participants were either instructed throughout practice to focus on their body movements (internal focus), or to focus on the effects of their movements on the environment (external focus). The control group received no additional attentional instructions during practice. Performance was assessed in terms of the movement outcome and the movement form for each motor skill respectively. The movement outcome and the movement form scores were analyzed in a 3 (group: control, internal, external group) X 3 (measure: pretest, posttest, retention test) analysis of variance with repeated measures on the last factor. Results from both outcome and movement form revealed a performance improvement in the basketball dribble and volleyball overhand pass for all participants in control and attentional focus groups during practice with no significant differences between the groups being observed. All groups were able to retain their performance after a one week of retention interval for both movement outcome and movement form. Results from forward roll movement form data revealed a significant performance improvement during practice for the participants of the external attentional focus group with no significant differences between the groups being observed. The external attentional focus group was able to retain its performance after a one week of retention interval for movement form. These results indicate that the external instructional condition is beneficial for children while learning gymnastics forward roll whereas all the three instructional conditions are equally beneficial for children while learning basketball dribble and volleyball overhand pass in a school setting.
Ο σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση της αποτελεσματικότητας τριών μεθόδων καθοδήγησης στην απόδοση και τη μάθηση τριών κινητικών δεξιοτήτων, της ντρίμπλας της καλαθοσφαίρισης, της απλής πάσας της πετοσφαίρισης και της κυβίστησης της ενόργανης γυμναστικής, σε πραγματικές συνθήκες διδασκαλίας. Στην έρευνα συμμετείχαν συνολικά 156 μαθητές και μαθήτριες δημοτικού σχολείου, 94 αγόρια και 62 κορίτσια, ηλικίας 7-10 ετών, χωρίς προηγούμενη εμπειρία στις δεξιότητες που μελετήθηκαν. Οι συμμετέχοντες, χωρίστηκαν τυχαία σε δύο πειραματικές ομάδες συμπληρωματικών καθοδηγητικών οδηγιών εσωτερικής εστίασης, συμπληρωματικών καθοδηγητικών οδηγιών εξωτερικής εστίασης και μια ομάδα ελέγχου, η οποία δε λάμβανε συμπληρωματικές καθοδηγητικές οδηγίες κατά τη διάρκεια της εξάσκησης. Αξιολογήθηκε το αποτέλεσμα και η τεχνική των δεξιοτήτων. Χρησιμοποιήθηκε η ανάλυση διακύμανσης δύο παραγόντων με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις στον τελευταίο παράγοντα [3 ομάδες (ελέγχου, εσωτερικής και εξωτερικής εστίασης) Χ 3 μετρήσεις (αρχική, τελική και μέτρηση διατήρησης)], για κάθε δεξιότητα ξεχωριστά. Από την ανάλυση των δεδομένων της ποσοτικής καθώς και της ποιοτικής μέτρησης, φάνηκε ότι όλοι οι συμμετέχοντες βελτίωσαν την απόδοσή τους και διατήρησαν αυτή τη βελτίωση μετά από διάστημα μιας εβδομάδας χωρίς εξάσκηση για τις δεξιότητες της ντρίμπλας και της πάσας. Για τη δεξιότητα της κυβίστησης, η βελτίωση της απόδοσης και της μάθησης ήταν σημαντική μόνο για τους συμμετέχοντες της ομάδας εξωτερικής εστίασης όταν αξιολογήθηκε η τεχνική της δεξιότητας. Δεν παρατηρήθηκαν διαφορές μεταξύ των τριών ομάδων. Συμπεραίνεται ότι και οι τρεις μέθοδοι καθοδήγησης είναι το ίδιο αποτελεσματικές για τη μάθηση των δεξιοτήτων της ντρίμπλας και της πάσας, ενώ η παροχή οδηγιών εξωτερικής εστίασης βελτιώνει σημαντικά τη μάθηση της δεξιότητας της κυβίστησης σε αρχάριους ασκούμενους σε σχολικό περιβάλλον.

School setting
Οδηγίες
Motor skill learning
Σημείο εστίασης της προσοχής
Σχολικό περιβάλλλον
Instructions
Μάθηση κινητικών δεξιοτήτων
Attentional focus

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

2011


Democritus University of Thrace (DUTH)
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)