La rêverie aquatique dans les textes de chansons modernes (1946-2011) des pays méditerranées de l’Union européenne

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2011 (EL)

Η υδάτινη ονειροπώληση στους στίχους μοντέρνων τραγουδιών (1946-2011) των μεσογειακών χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης
La rêverie aquatique dans les textes de chansons modernes (1946-2011) des pays méditerranées de l’Union européenne

Μακρής, Παναγιώτης
Makris, Panayotis

Within the concept of this research, the lyrics of 214 songs of modern Mediterranean E.U. countries (selected from 40,000 lyrics found) are analysed in the context of literary style structures, categorised by the water element in its different forms: liquid (sea, ocean, lakes, rivers, running water, tears, rain), solid (ice, snow, hail) or gasious (clouds, fog, mist, steam) in order to find the relationship between lyrics of classical poetry and modern songs and that between songwriters of the mediterranean E.U. countries. The results indicate that the texts of modern songs are close contact with classical poetry and folk songs, and that songwriters of the Mediterranean EU are more sensitive to the "charms of the sea", in contrast to classical poetry, where according to studies by Gaston Bachelard, there is a dominance of fresh water to the reverie of the poets.

PhD Thesis

Chanson
Metonymie
Metaphore
Poesie
Humanities and the Arts
Languages and Literature
Μεταφορά
Prosopopee
Ποίηση
Comparaison
Γλώσσα και Λογοτεχνία
Νερό
Τραγούδι
Προσωποποίηση
Μετωνυμία
Παρομοίωση
Eau
Ανθρωπιστικές Επιστήμες και Τέχνες


Γαλλική γλώσσα

2011


National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.