SCHOOL REFUSAL: STUDY OF THE DYNAMICS OF THE CHILD AND ITS FAMILY

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

1994 (EN)
ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ: ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΟΥ
SCHOOL REFUSAL: STUDY OF THE DYNAMICS OF THE CHILD AND ITS FAMILY

ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

Η ΕΡΓΑΣΙΑ "ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ: ΜΕΛΕΤΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΟΥ", ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΚΥΠΤΟΥΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΕΣ, ΒΕΒΑΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΟΥ ΙΣΧΥΡΟΥ ΑΓΧΟΥΣ ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΗΤΕΡΑ, ΩΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ. ΤΟ ΑΓΧΟΣ ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΥ ΜΕ ΤΑ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΠΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΑΓΩΝΙΑΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΥΧΗ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΤΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΤΟΥ. Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΔΙΝΕΙ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΑ ΕΝΤΟΝΑ ΑΛΥΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΖΥΓΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ, ΠΟΥ ΣΥΝΕΠΑΓΟΝΤΑΙ ΤΗΝ ΠΛΗΡΗ ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ ΤΟΥ ΣΥΖΥΓΙΚΟΥ ΥΠΟΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΜΙΑΣ ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ, ΟΠΟΥ ΤΟ ΜΟΝΟ ΕΡΓΟ ΕΙΝΑΙ Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ. ΣΤΙΣΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΑΥΤΕΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΑΥΤΟΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ, ΑΦΟΥ ΑΥΤΗ ΑΠΕΙΛΕΙ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ. ΕΠΟΜΕΝΩΣ, ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΟ ΑΦΥΣΙΚΟ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΟ ΡΟΛΟ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΤΟΥΣ, ΠΟΥ ΕΚΔΗΛΩΝΕΤΑΙ ΜΕ ΜΙΑ ΕΝΤΟΝΗ ΔΥΣΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ, ΓΕΓΟΝΟΣ ΠΟΥ ΑΦΥΠΝΙΖΕΙ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ.
THE STUDY "SCHOOL REFUSAL: STUDY OF THE DYNAMICS OF THE CHILD AND ITS FAMILY" THROUGH THE QUALITATIVE ELABORATION OF THE ELEMENTS WHICH RESULT FROM THE FAMILY THERAPEUTIC SESSIONS, REASSURES THE PRESENCE OF THE INTENSIVE SEPARATION ANXIETY OF THE CHILD FROM ITS MOTHER, UP TO THE MAIN CAUSAL FACTOR IN SCHOOL REFUSAL. THE SEPARATION ANXIETY, WITH THE RELATIVE PANIC SYMPTOMS PREVENTS THE ATTENDANCE AT SCHOOL AND REPRESENTS THE MANIFESTATION OF THE CHILD ANXIETY FOR THE FUTURE OF ITS MOTHER AND CONSEQUENTLY ITS ENTIRE FAMILY. THE STUDY EMPHASIZES ON THE INTENSIVE UNRESOLVED PROBLEMS OF THE MARITAL RELATIONSHIP WHICH REVEAL THE TOTAL ABSENCE OF MARITAL SUBSYSTEM AND THE PREVENCE OF A CHILD-ORIENTED FAMILY, WHERE THE ONLY TASK IS THE CHILD CARE. IN THESE FAMILIES THE INDEPENDENCE OF THE CHILDREN IS PROHIBITED, SINCE IT IS THE MERE EXISTANCE OF THE FAMILY. THEREFORE, CHILDREN TAKE OVER AN OVERPROTECTIVE ROLE TOWARDS THEIR PARENTS, WHICH IS EXPRESSED BY A DYSFUNCTION, A FACT THAT AWARENS THE PARENTS FROM THEIR OWN PROBLEMS.

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΑ ΔΥΝΑΜΙΚΑ
ΣΧΟΛΙΚΗ ΦΟΒΙΑ
SEPARATION ANXIETY
ΑΓΧΟΣ ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΥ
Family dynamics
ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΘΕΩΡΗΣΗ
Family therapy
Systems theory
SCHOOL PHOBIA
SCHOOL REFUSAL
ΣΧΟΛΙΚΗ ΑΡΝΗΣΗ
ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

1994


Democritus University of Thrace (DUTH)
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)