THE IMPACT OF COMMUNITY WORK UPON THE SPECIFIC TREATMENT OF CHILDREN WITH MENTAL DISABILITIES AND LEARNING PROBLEMS

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

1994 (EN)

Η ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΝΟΗΤΙΚΕΣ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ
THE IMPACT OF COMMUNITY WORK UPON THE SPECIFIC TREATMENT OF CHILDREN WITH MENTAL DISABILITIES AND LEARNING PROBLEMS

Παπαγιάννης, Γεώργιος

ΣΤΗ ΠΑΡΟΥΣΑ ΕΡΕΥΝΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΑΜΕ ΝΑ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΑΣΙΑ ΟΤΙ ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΩΝΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΣΤΟΧΟ ΤΗΝ ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΨΥΧΙΚΗΝΟΣΟ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΗΝ ΜΕΙΟΝΕΞΙΑ ΚΑΙ ΠΟΥ ΟΡΙΖΕΤΑΙ ΩΣ ΑΓΩΓΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ ΣΕ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΕΝΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΩΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΜΕΙΟΝΕΚΤΙΚΟ ΑΤΟΜΟ. ΣΤΟΧΟΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΗΤΑΝ Η ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΚΑΙ ΝΟΗΤΙΚΗ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ. Η ΕΡΕΥΝΑΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΩΣ ΕΝΑ "ΕΚ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΩΝ" ΠΕΙΡΑΜΑ ΜΕ ΜΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΚΑΙ ΜΙΑΟΜΑΔΑ ΕΛΕΓΧΟΥ. ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΕΒΡΟΥ ΚΑΙ ΦΩΚΙΔΑΣ, ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΑ Η ΑΓΩΓΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ, ΗΤΑΝ Η ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ, ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΚΑΒΑΛΑΣ ΚΑΙ ΔΡΑΜΑΣ ΗΤΑΝ ΟΙ ΝΟΜΟΙ ΕΛΕΓΧΟΥ. ΣΤΗΝ ΕΡΕΥΝΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΘΗΚΕ ΟΤΙ ΠΕΡΙΟΧΕΣ, ΟΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΕΧΕΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ, ΕΝΑΣ ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΑΙΔΙΩΝ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑΑΠΟ ΤΟ ΕΙΔΟΣ ΤΗΣ ΜΕΙΟΝΕΞΙΑΣ ΤΟΥΣ, ΦΟΙΤΟΥΝ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Η ΥΠΑΡΞΗ ΑΓΩΓΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΔΕΝ ΕΜΦΑΝΙΖΕΙ ΚΑΠΟΙΟ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΒΑΘΜΟ ΣΥΝΑΦΕΙΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΕΩΝ, ΟΜΩΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΣΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΠΟΥ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΤΗΝ ΒΑΘΜΙΑΙΑ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ "ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΥ" ΔΗΛΑΔΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΩΝ ΜΕΙΟΝΕΚΤΟΥΝΤΩΝ ΑΤΟΜΩΝ.
IN THE PRESENT RESEARCH WE TRIED TO CONFIRM THE ASSUMPTION THAT THE WHOLE PROCESS WHICH HAS AS A TARGET THE AWARENESS OF PEOPLE TO THE PSYCHOLOGICAL DISEASES AND GENERALLY TO THE DISABILITY UNDER THE NAME OF "COMMUNITY TRAINING" IS POSSIBLE TO LEAD TO A DECREASE OF THE INTENSITY OF THE PREJUDICES TOWARD A DISABLED PERSON. THE AIM OF THE RESEARCH WAS TO INVESTIGATE THE ATTITUDE OF THE TEACHERS TOWARDS THE CHILDREN FACING LEARNING DIFFICULTIES AND MENTAL DISABILITY. THE RESEARCH WAS ORGANISED AS ONE "A POSTERIORI" EXPERIMENT WITH AN EXPERIMENTAL GROUP AND WITH A CHECK GROUP. THE POPULATION OF THE PREFECTURES OF EVROS AND FOKIDA, WHERE THE "COMMUNITY TRAINING" PROGRAMS HAVE BEEN OPERATING, WERE THE EXPERIMENTAL GROUP AND THE POPULATION OF THE PREFECTURES OF KAVALA AND DRAMA WERE THE CHECK GROUP. THE RESEARCH HAS SHOWN THAT IN AREAS, WHERE A "COMMUNITY TRAINING" PROGRAM EXIST AND OPERATES, A BIG NUMBER OF CHILDREN, IRRELEVANTLY OF THE KIND OF THEIR DISABILITY, ATTENDS A SECONDARY SCHOOL. BUT THE EXISTENCE OF "COMMUNITY TRAINING" DOES NOT PRODUCE A DEGREE OF DECREASE OF THE PREJUDICES. IT HAS NOT A POSITIVE RELATIONSHIP TO THE REDUCTION OF THE PREJUDICES. HOWEVER THE "COMMUNITY TRAINING" IS A FUNDAMENTAL INTERVENTION IN MODIFYING THE CONDITIONS, THAT FACILIATE GRADUALLY THE UNDERSTANDING AND THE COPING WITH THE "DIFFERENT".

PhD Thesis

Στίγμα
Αποκλεισμός
Social Sciences
Επιστήμες Υγείας
Medical and Health Sciences
Stigma
Προκαταλήψεις
DISADVANTAGE
Attitudes
Μαθησιακά προβλήματα
Εκπαίδευση
ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ
Prejudice
Mental retardation
Στάσεις
Νοητική καθυστέρηση
Learning difficulties
Education
COMMUNITY TRAINING
Exclusion
Αγωγή κοινότητας
Κοινωνικές Επιστήμες
Ιατρική και Επιστήμες Υγείας
Health Sciences


Greek

1994


Democritus University of Thrace (DUTH)
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)