ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. (ΜΙΑ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΤΕΛΕΙΟΦΟΙΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ)

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

1992 (EN)
ECONOMIC KNOWLEDGE IN SECONDARY EDUCATION. (A STATISTICAL ASSESSMENT OF THE ECONOMIC KNOWLEDGE OF THE MACEDONIAN PUBLIC HIGH SCHOOL STUDENTS IN THEIR SENIOR YEAR)
ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. (ΜΙΑ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΤΕΛΕΙΟΦΟΙΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ)

ΜΑΚΡΙΔΟΥ-ΜΠΟΥΣΙΟΥ, ΔΕΣΠΟΙΝΑ

THE PROBLEM WAS TO ASSESS THE ECONOMIC KNOWLEDGE OF THE MACEDONIAN PUBLIC HIGH SCHOOL STUDENTS IN THEIR SENIOR YEAR. THE ECONOMIC LITERARY STATUS OF THE STUDENTS' KNOWLEDGE WAS MEASURED BY USING THE "TEST OF ECONOMIC LITERARY" (TEL). EACH TEST ITEM WAS CATEGORIZED BY A COGNITIVE LEVEL AND A CONTENT CATEGORY. DEMOGRAPHIC AND RELATED DATA WERE ALSO COLLECTED. THE RESEARCH WAS MADE IN 1990AND THE DATA FROM THE TEST AND THE QUESTIONNAIRES WERE ANALYZED BY THE STATISTICAL PACKAGE SP.SS. FREQUENTLY DISTRIBUTIONS WERE USED TO SUMMARIZE THE RESPONSES TO ALL ITEMS, ANOVA'S AND THE SCHEFFE'S POST HOC MULTIPLE COMPARISON WEREUSED TO TEST HYPOTHESES WERE APPLICABLE. THE RESULTS SHOWED THAT: 1) THE AVERAGE LEVEL IN ECONOMIC KNOWLEDGE OF THE STUDENTS WAS LOW. 2) THE TEACHING OF "ECONOMICS" HELPS IN THE UNDERSTANDING OF ECONOMIC CONCEPTS. 3) STUDENTS CORRECTLY ANSWERED THE HIGHEST PERCENTAGE OF QUESTIONS IN THE AREAS OF "ECONOMIC SYSTEMS" (50,57%) AND "MICROECONOMICS" (43,32%) AND THE LOWEST ACHIEVEMENT WAS IN"CONCEPTS FOR" EVALUATING ECONOMIC ACTIONS AND POLICIES" (22,12%). 4) OF THE COGNITIVE LEVELS, THE HIGHEST PERCENTAGE (49,645) OF CORRECT RESPONSES WAS AT THE "KNOWLEDGE LEVEL AND THE LOWEST (31,74%) AT THE "EVALUATION LEVEL" 5) STATISTICALLY SIGNIFICANT DIFFERENCES (A=0,05) WERE FOUND EITHER IN THE CONTENT CATEGORIES OR IN THE COGNITIVE LEVELS BETWEEN STUDENTS FROM DIFFERENT TYPE OF HIGH SCHOOLS.
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΟΥ ΤΕΘΗΚΕ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΗΤΑΝ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΜΙΑ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ ΤΩΝ ΤΕΛΕΙΟΦΟΙΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ. ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ ΤΩΝΜΑΘΗΤΩΝ ΕΚΤΙΜΗΘΗΚΕ ΜΕ ΕΝΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΤΕΣΤ, ΤΟ "ΤΕΣΤ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ" (TEST OF ECONOMIC LITERARY, TEL). Η ΕΡΕΥΝΑ ΕΓΙΝΕ ΤΟ 1990 (ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ-ΜΑΙΟΣ) ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΟΥ ΔΕΙΓΜΑΤΟΣ ΕΚΤΙΜΗΘΗΚΕ ΣΕ 2509 ΜΑΘΗΤΕΣ. ΕΠΙΣΗΣ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΘΗΚΑΝ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ. Η ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΔΕΙΞΕ: 1) ΤΟ ΜΕΣΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΗΤΑΝ ΧΑΜΗΛΟ. 2) Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΝΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ ΒΟΗΘΑΕΙ ΣΤΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ. 3) ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΑΝ ΜΕ ΤΟ ΥΨΗΛΟΤΕΡΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΣΩΣΤΩΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ "ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ" (50,57%) ΚΑΙ "ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΑ" (43,32%) ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΧΑΜΗΛΟΤΕΡΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ "ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ" (22,12%). 4)ΓΙΑ ΤΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΟ ΠΙΟ ΥΨΗΛΟ (49,64%) ΠΟΣΟΣΤΟ ΗΤΑΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ"ΓΝΩΣΗΣ" ΚΑΙ ΤΟ ΠΙΟ ΧΑΜΗΛΟ (31,74%) ΓΙΑ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ "ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ". 5) ΒΡΕΘΗΚΑΝ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ (Α =0,05) ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΩΝ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ ΤΥΠΩΝ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΤΟΣΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ΟΣΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΓΝΩΣΤΙΚΑ ΕΠΙΠΕΔΑ. ΤΕΛΟΣ Η ΕΡΕΥΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΕΤΑΙ ΥΠΟ ΤΟ ΦΩΣ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΩΝ ΜΕ ΜΙΑ ΣΥΝΤΟΜΗ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ "ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ" ΣΤΟ ΛΥΚΕΙΟ. (ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ)

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
Οικονομική εκπαίδευση
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Economic education
Εκπαίδευση
ECONOMIC EDUCATION IN GREECE
ECONOMIC KNOWLEDGE
HIGH SCHOOL ECONOMIC EDUCATION
ΤΕΣΤΒΑΣΙΚΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΓΝΩΣΕΩΝ
RESEARCH IN ECONOMIC EDUCATION
TEL, TEST OF ECONOMIC LITERARY
ΕΡΕΥΝΕΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

1992


Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών
University of Macedonia Economic and Social Sciences



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)