Modelling emotional tutoring: an affective framework for distance learning: application to didactics of informatics

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2011 (EN)
Συναισθηματικό μαθησιακό μοντέλο για εξ αποστάσεως εκπαίδευση: εφαρμογή στη διδακτική της πληροφορικής
Modelling emotional tutoring: an affective framework for distance learning: application to didactics of informatics

Λεοντίδης, Ευθύμιος

A new field that is located in the scientific area in the intersection of Artificial Intelligence, Cognitive Psychology and Physiology, has come to surface with the promise to cover this deficiency and offers a wide range of methods, techniques and applications which take into account affectivity. This field is called affective computing and owes its name to Rosalind Picard who studied and developed in her book “Affective Computing” methods and techniques related to the computer’s capability to recognize, model, respond, and express emotions in order to interact effectively with users. These features which are basic components of human emotional intelligence remain today major concerns of the designers of affective machines. According to the above perspective, the MENTOR (Modelling EmotioNal TutORing) which is a web-based adaptive educational system (WBAES), uses an Affective Module in order to recognize the affective state of the student during his interaction with the educational environment and thereafter to provide him with a suitable learning strategy constructing in this way an affective learning path. Exploiting the main advantages of the multimedia learning approach the MENTOR’s framework adopts a multimedia perspective to motivate effectively the learner in order to achieve his learning goals. By enriching its educational material, which consists in introductory topics of Artificial Intelligence, with multimedia components, the MENTOR enables learning through exploration, discovery and experience while supporting learners in order to understand the concepts of the knowledge domain.
Ορμώμενη από τις παρυφές της Συναισθηματικής Υπολογιστικής, με σκοπό να διερευνήσει νόρμες και συμπεριφορές που σχετίζονται με τις συναισθηματικές διεργασίες που λαμβάνουν χώρα σε ένα πολυμεσικό προσαρμοστικό εκπαιδευτικό περιβάλλον για εκπαίδευση από απόσταση, η διδακτορική αυτή διατριβή επιχειρεί να αναπτύξει ένα συναισθηματικό μαθησιακό μοντέλο με σκοπό την αποτελεσματική καθοδήγηση και υποστήριξη του μαθητή στη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η διαθεματικότητα του διαπραγματευόμενου αντικείμενου αυτής της έρευνας, το οποίο ανακύπτει από την περιοχή που ορίζει η συνάντηση των ερευνητικών πεδίων της Τεχνητής Νοημοσύνης και της Γνωσιακής Επιστήμης και εκτείνεται ώστε να συμπεριλάβει θέματα που σχετίζονται με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, την παιδαγωγική όψη της μάθησης και τη διδακτική - εκπαιδευτική τεχνολογία αποτέλεσε το έναυσμα για τη διερεύνηση ζητημάτων που εστιάζουν στο χώρο της Διδακτικής της Πληροφορικής και αποσκοπούν στη βελτιστοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και στη μεγιστοποίηση του παραγόμενου μαθησιακού αποτελέσματος. Υιοθετώντας την παραπάνω οπτική, αναπτύχθηκε ως εφαρμογή και πρόταση, ένα συναισθηματικό μαθησιακό μοντέλο, το MENTOR (Modelling EmotioNal TutORing), το οποίο λαμβάνει υπόψη του την τρέχουσα συναισθηματική κατάσταση και την προσωπικότητα του μαθητή για να δημιουργήσει ή να συντηρήσει μία θετική διάθεση στο μαθητή σε συνάρτηση με την αποδοτική παρακίνηση του προς την επίτευξη των μαθησιακών του στόχων. Σχεδιασμένο με γνώμονα, να συνυπολογίζει ισόβαρα τόσο τη γνωστική όσο και τη συναισθηματική διάσταση της διδακτικής πράξης και ενσωματώνοντας στην λειτουργία του τη διαδικτυακή-πολυμεσική οπτική, το MENTOR, παρέχει ένα ολοκληρωμένο μαθησιακό πλαίσιο, με σκοπό την αποτελεσματική υποστήριξη του εκπαιδευόμενου στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Διδακτική πληροφορικής
Didactics of Informatics
Distance learning
Εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Affective computing in HCI
Συναισθηματική υπολογιστική στην επικοινωνία ανθρώπου μηχανής
Τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση
Artificial intelligence in education
Novel technologies
Νέες τεχνολογίες

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

2011


National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)