Web-based adaptive learning environments and open learner model: use in didactics of informatics

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

2011 (EN)
Διαδικτυακά προσαρμοστικά περιβάλλοντα μάθησης και ανοικτό μοντέλο εκπαιδευόμενου: αξιοποίηση στη διδακτική της πληροφορικής
Web-based adaptive learning environments and open learner model: use in didactics of informatics

Βεργίνης, Ηλίας

Στην παρούσα διατριβή διερευνώνται θέματα τα οποία αφορούν τα διαδικτυακά προσαρμοστικά περιβάλλοντα μάθησης και ιδιαίτερα το Ανοικτό Μοντέλο Εκπαιδευόμενου καθώς και την αξιοποίησή του στην κατεύθυνση υποστήριξης της διδακτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Αντικείμενο της διατριβής αποτέλεσε η διερεύνηση της ερευνητικής περιοχής σχεδίασης του Ανοικτού Μοντέλου Εκπαιδευόμενου σε διαδικτυακά προσαρμοστικά περιβάλλοντα μάθησης με σκοπό τη σχεδίαση και ανάπτυξη της μονάδας του Ανοικτού Μοντέλου Εκπαιδευόμενου του Διαδικτυακού περιβάλλοντος μάθησης SCALE (OLM_SCALE). Στο πλαίσιο αυτό, η διδακτορική διατριβή προτείνει: την ανάπτυξη και αξιοποίηση του Ανοικτού Μοντέλου Εκπαιδευόμενου του περιβάλλοντος SCALE, ως μέσο υποστήριξης των εκπαιδευόμενων στην κατεύθυνση της πιο ενεργής εμπλοκής τους στη μαθησιακή διαδικασίατην ανάπτυξη και αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού σε μορφή δραστηριοτήτων που ακολουθεί τις προδιαγραφές του περιβάλλοντος SCALE και έχει ως στόχο την υποστήριξη της μαθησιακής διαδικασίας σε Εισαγωγικά Μαθήματα Πληροφορικής και την ανάπτυξη και αξιοποίηση του εργαλείου συγγραφής του περιβάλλοντος SCALE SCALEAuth ως μέσο υποστήριξης εκπαιδευτικών/συγγραφέων εκπαιδευτικού υλικού και παρακολούθησης της πορείας μάθησης των εκπαιδευόμενωνΣτο πλαίσιο της διατριβής διερευνήθηκε η δυνατότητα υποστήριξης της μαθησιακής και διδακτικής διαδικασίας μέσω του εκπαιδευτικού υλικού σε μορφή δραστηριοτήτων στο πλαίσιο του μαθήματος «Εισαγωγή στην Επιστήμη της Πληροφορικής και των Τηλεπικοινωνιών» που διδάσκεται στο πρώτο έτος του προγράμματος σπουδών του τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Τα αποτελέσματα της εμπειρικής μελέτης έδειξαν ότι οι φοιτητές που επέλεξαν να αξιοποιήσουν το περιβάλλον SCALE και το σχετικό εκπαιδευτικό υλικό πέτυχαν υψηλότερη επίδοση κατά την τελική εξέταση και βελτίωσαν το επίπεδο γνώσης τους περισσότερο σε σχέση με τους υπόλοιπους φοιτητές. Επίσης στο πλαίσιο της διατριβής διερευνήθηκε η δυνατότητα ενίσχυσης και πρόκλησης της ενεργού και αποτελεσματικής εμπλοκής των φοιτητών στην μαθησιακή διαδικασία μέσω της αξιοποίησης των λειτουργιών του Ανοικτού Μοντέλου Εκπαιδευόμενου OLM_SCALE του περιβάλλοντος SCALE. Τα αποτελέσματα της σχετικής έρευνας έδειξαν ότι μέσω της αξιοποίησης των λειτουργιών του Ανοικτού Μοντέλου Εκπαιδευόμενου μπορούν να ενεργοποιηθούν οι εκπαιδευόμενοι προς την κατεύθυνση της αποτελεσματικής εμπλοκής στη μαθησιακή διαδικασία και να καλλιεργηθούν δεξιότητες συνεργασίας αυτοαξιολόγησης και αυτορρύθμισης.
In the context of this dissertation, issues concerning adaptive Web-based learning environments and more specifically the Open Learner Model and its exploitation towards the enhancement of the teaching and learning process are studied. The thesis focuses on the research of Open Learner Models in adaptive Web-based learning environments, aiming to design and develop the open learner model of the Web-based, adaptive activity oriented learning environment SCALE (OLM_SCALE). In this context the thesis proposes:the development and exploitation of the facilities offered by OLM_SCALE environment, in order to guide online students who become disengaged and support their reengagementthe development and exploitation of the educational environment in form of activities, delivered through SCALE, in order to enhance the learning process in introductory Computer Science Courses andthe development an exploitation of the SCALEAuth, the authoring tool of SCALE environment in order to support the authoring process and to monitor students’ learning process In the frame of this thesis an empirical study was conducted, in order to investigate how the educational material in form of activities that exploit the learning design of SCALE, can support the learning process in the context of the undergraduate course “Introduction to Informatics and Telecommunication” at the National and Kapodistrian University of Athens. The results of the empirical study showed that, the students who chose to work out the educational material managed to outperform the rest of the students in the course final exams.Moreover in the frame of this thesis an empirical study was conducted, aiming to investigate how the facilities offered by OLM_SCALE can be exploited towards the reengagement of disengaged students. The results of the empirical study suggested that the exploitation of the facilities offered by OLM_SCALE can help students focus reflection in their learning process and coax them to reengagement.

Διαδικτυακά προσαρμοστικά περιβάλλοντα μάθησης
Δραστηριότητες μάθησης
Learning activities
Open learner model
Web-based learning environments
Διδακτικές μονάδες ανατροφοδότησης
Introductory computer science courses
Ανοικτό μοντέλο εκπαιδευόμενου
Εισαγωγικά μαθήματα πληροφορικής
Tutoring feedback components

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

2011


National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)