THE RELATIONSHIP BETWEEN SELF-CONCEPT AND READING ABILITY OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

1994 (EN)
Η ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
THE RELATIONSHIP BETWEEN SELF-CONCEPT AND READING ABILITY OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN

ΧΑΤΖΗΘΕΟΛΟΓΟΥ, ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ

Η ΕΡΕΥΝΑ ΑΥΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΕ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΤΗ ΓΝΩΣΗ ΤΟΥ ΒΑΣΙΚΟΥ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟΥ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ. ΕΠΙΠΛΕΟΝ Η ΕΡΕΥΝΑ ΑΥΤΗ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕ ΝΑ ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΜΕ ΤΟ ΦΥΛΟ, ΤΗ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΤΟΥ ΗΛΙΚΙΑ, ΤΗ ΣΕΙΡΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣΤΟΥ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ. ΤΑ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΗΤΑΝ 503 ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Β' ΚΑΙ ΣΤ' ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΤΟΥ ΑΣΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΗΜΙΑΣΤΙΚΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ ΤΟΥ ΛΕΚΑΝΟΠΕΔΙΟΥ ΑΤΤΙΚΗΣ. Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΥΧΑΙΑ ΔΙΑΣΤΡΩΜΑΤΙΚΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ. ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ Η ΚΛΙΜΑΚΑ PIERS-HARRIS (1969) ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ. ΔΙΑΠΙΣΤΩΘΗΚΑΝ ΤΑ ΕΞΗΣ ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ: 1. ΥΠΑΡΧΕΙ ΘΕΤΙΚΗ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΤΗ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. 2. ΤΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΥΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ. 3. ΔΕΝ ΔΙΑΠΙΣΤΩΘΗΚΑΝ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ.
THE MAIN PURPOSE OF THIS STUDY WAS TO FIND WHETHER THERE EXISTS A POSITIVE RELATIONSHIP BETWEEN SELF-CONCEPT AND READING ABILITY OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN. IN ADDITION THIS STUDY WANTED TO DETERMINE THE RELATIONSHIP OF SELF-CONCEPT AND READING ABILITY TO THE STUDENT'S CHRONOLOGICAL AGE, HIS SEX, HIS BIRTH ORDERAND HIS FAMILY'S SOCIO-ECONOMIC LEVEL. THE SAMPLE OF THE STUDY CONSISTED OF 503 SECOND AND SIXTH GRADE PRIMARY SCHOOL CHILDREN FROM THE CITY AND SUBURBS OFATHENS. THE PIERS-HARRIS (1969) SELF-CONCEPT SCALE WAS USED IN ORDER TO MEASURE THE CONSTRUCT OF SELF-CONCEPT. FOR THE MEASUREMENT OF THE STUDENT'S READINGABILITY IT WAS USED A SELF-MADE READING ACHIEVEMENT TEST UNIQUE FOR EACH GRADE LEVEL. THE FOLLOWING FINDINGS WERE FOUND: 1. THERE WAS FOUND A POSITIVE RELATIONSHIP BETWEEN THE STUDENT'S SELF-CONCEPT AND HIS READING ABILITY IN BOTH SCHOOL GRADES. 2. A POSITIVE RELATIONSHIP WAS FOUND BETWEEN THE STUDENT'S SOCIO-ECONOMIC LEVEL AND HIS READING ABILITY IN BOTH GRADES. 3. THERE WERE NOT FOUNDANY STATISTICALLY SIGNIFICANT DIFFERENCES AMONG THE OTHER VARIABLES.

ΑΡΝΗΤΙΚΗ ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗ
READING ACHIEVEMENT
Αυτοαντίληψη
ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ
Self-concept
ΑΥΤΟΕΙΚΟΝΑ
Αναγνωστική ικανότητα
BASIC VOCABULARY
POSITIVE SELF-CONCEPT
Reading comprehension
Reading ability
ΒΑΣΙΚΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ
NEGATIVE SELF-CONCEPT
SELF-IMAGE
ΘΕΤΙΚΗ ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗ
ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

1994


National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)