The physical education teacher as a principal and his principal competency for an effective school

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2014 (EL)

Ο καθηγητής φυσικής αγωγής, ως διευθυντής και η διοικητική του επάρκεια για ένα αποτελεσματικό σχολείο
The physical education teacher as a principal and his principal competency for an effective school

Αλατζόγλου, Αθανάσιος
Alatzoglou, Athanasios

Given the fact that the Physical Education Teachers (PETs) are currently the fourth largest specialty in managerial positions in Secondary Education as well as the fact that they do not receive administrative proficiency in school management during their undergraduate studies, the question arising is whether they are able to effectively implement school management. The Principal Instructional Management Rating Scale adapted to Greek reality was used to survey a total of 580 teachers from 35 Secondary Schools of the Regional Education Directorate of Central Macedonia run by PETs, with the aim to: i) identify in which of the eight administrative capacity factors of the questionnaire their Principals should be improved and ii) whether their requirements for effective school management by their Principals are satisfied. All items in the questionnaire are considered variables and they are divided into sections of skills/abilities, thus shaping the administrative capacity factors. The method applied to identify effective school management is gap analysis between the extend to which teachers consider each item “significant” to consider their Principal effective and the extent such an item is applied by the Principal. All administrative capacity factors exhibited discrepancies between what teachers consider significant and what is eventually applied to their school by their Principal-PET. In addition, different performance was attributed to the Principal-PETs’ administrative capacity factors at senior high schools as compared to junior highs. It was also established that their performance concerning the administrative capacity factors significantly vary, depending on school location, as well as on teachers’ age and experience, while the teachers’ gender and specialty entails no differences. It is concluded that teachers in their schools do not experience neither their Principal-PET’s leadership behaviors nor their skills/abilities expected. Principal-PETs need to improve in the following factors: i) parents’ involvement in the learning process; ii) leader-teacher (mentor) role maintenance; iii) promotion of teachers’ professional development; iv) students’ progress – assessment monitoring v) educational mission & targeting identification.
Με δεδομένο πως οι Καθηγητές/τριες Φυσικής Αγωγής(Κ.Φ.Α.) ήδη αποτελούν την τέταρτη πολυπληθέστερη ειδικότητα που καταλαμβάνει διευθυντικές θέσεις σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το γεγονός πως δεν λαμβάνουν την κατάλληλη διοικητική επάρκεια κατά τις προπτυχιακές σπουδές τους για διοίκηση σχολείων, προκύπτει το ερώτημα κατά πόσο είναι σε θέση να ασκήσουν αποτελεσματική σχολική διοίκηση. Χρησιμοποιώντας ένα ερωτηματολόγιο (Principal Instructional Management Rating Scale) προσαρμοσμένο στην ελληνική πραγματικότητα, συνολικά ρωτήθηκαν 580 εκπαιδευτικοί σε 35 σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιφερειακής διεύθυνσης εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας που διοικούνται από Κ.Φ.Α., με στόχο: α) να εντοπιστούν σε ποιους από τους οκτώ παράγοντες διοικητικής ικανότητας του ερωτηματολογίου θα πρέπει να βελτιωθούν οι διευθυντές τους και β) κατά πόσο ικανοποιούνται οι απαιτήσεις τους για αποτελεσματική σχολική διοίκηση από τους διευθυντές τους. Μεταβλητές θεωρούνται όλες οι δηλώσεις του ερωτηματολογίου, κατανεμημένες σε ενότητες ικανοτήτων/δεξιοτήτων διαμορφώνοντας έτσι τους παράγοντες διοικητικής ικανότητας. Η μέθοδος με την οποία εντοπίζεται η αποτελεσματική σχολική διοίκηση, είναι η ανάλυση του χάσματος, μεταξύ του βαθμού που θεωρούν οι εκπαιδευτικοί την κάθε δήλωση σημαντική, για να θεωρηθεί ο διευθυντής τους αποτελεσματικός και του βαθμού που εφαρμόζεται η συγκεκριμένη δήλωση από τον διευθυντή. Σε όλους τους παράγοντες διοικητικής ικανότητας βρέθηκαν αποκλίσεις μεταξύ αυτού που θεωρούν σημαντικό οι εκπαιδευτικοί και του τι εφαρμόζεται τελικά στο σχολείο τους από τον/την διευθυντή/ντρια – Κ.Φ.Α. Επίσης, εντοπίστηκαν διαφορετικές επιδόσεις στους παράγοντες διοικητικής ικανότητας των διευθυντών/ντριών – Κ.Φ.Α. στα Λύκεια, από ότι στα Γυμνάσια. Βρέθηκε πως οι επιδόσεις τους στους παράγοντες διοικητικής ικανότητας διαφοροποιούνται στατιστικά σημαντικά ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το σχολείο, την ηλικία και την εμπειρία των εκπαιδευτικών. Δεν διαφοροποιούνται ανάλογα με το φύλο και την ειδικότητα των εκπαιδευτικών. Συμπεραίνεται, πως οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους δεν βιώνουν τις ηγετικές συμπεριφορές από τον/την διευθυντή/ντρια – Κ.Φ.Α. που προσδοκούν και οι ικανότητες/δεξιότητες που εκδηλώνονται από τους/τις διευθυντές/ντριες τους δεν είναι αυτές που αναμένουν. Οι διευθυντές/ντριες – Κ.Φ.Α. χρειάζεται να βελτιωθούν στους παράγοντες: α) εμπλοκής γονέων στη μαθησιακή διαδικασία, β) διατήρησης ρόλου παιδαγωγού ηγέτη (μέντορα), γ) προώθησης επαγγελματικής ανάπτυξης εκπαιδευτικών, δ) παρακολούθησης προόδου - αξιολόγησης μαθητή και ε) προσδιορισμού και διάχυσης των εκπαιδευτικών στόχων.

PhD Thesis

School leadership
Social Sciences
Principal competency
Education
Εκπαίδευση
Σχολική αποτελεσματικότητα
Κοινωνικές Επιστήμες
Εκπαιδευτική ηγεσία
School effectiveness


Ελληνική γλώσσα

2014


Democritus University of Thrace (DUTH)
Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (ΔΠΘ)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.