STUDENTS' EDUCATIONAL AND VOCATIONAL VALUES-ATTITUDES ARE INVESTIGATED, TRADITIONAL AND MODERN, BASED ON A SYSTEMIC APPROACH OF THE EDUCATIONAL SYSTEM IN GREECE. A QUESTIONNAIRE WAS COMPLETED BY 1012 STUDENTS, WHO ATTENDED AT THE SECOND GRADE OF A GENERAL OR A TECHNICAL-VOCATIONAL LYCEUM. THE WHOLE NUMBER OFLYCEUMS USED FOR THE RESEARCH WAS 22. IN ADDITION, 34 STUDENTS TOOK PART IN APERSONAL STANDARDISED INTERVIEW. THE GENERAL VIEW OF THEIR VALUES-ATTITUDES SEEMS TO BE FLUID AND CONTRASTED, INFLUENCED BY TRADITIONAL COMMUNITY AND CONTEMPORARY SOCIETY BELIEFS. THERE ARE SIGNIFICANT DIFFERENCES BETWEEN STUDENTS' BELIEFS CONCERNING THE INDEPENDENT VARIABLES OF SEX, STUDENTS' PERMANENT RESIDENCE, LYCEUM ORIENTATION, FAMILY FORM, SCHOOL PERFORMANCE AND FAMILY EDUCATIONAL AND SOCIOECONOMIC STATUS.
ΕΡΕΥΝΩΝΤΑΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ, ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ, ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΜΙΑΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ. ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΗΚΑΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΑΠΟ 1012 ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Β' ΤΑΞΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΑΠΟ 22 ΔΗΜΟΣΙΑ ΛΥΚΕΙΑ, ΓΕΝΙΚΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΑ- ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ, ΕΝΩ 34 ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΛΑΒΑΝ ΜΕΡΟΣ ΣΕ ΑΤΟΜΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΟΜΕΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ. Η ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΔΙΑΠΙΣΤΩΝΕΤΑΙ ΠΩΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΣΥΝΕΠΕΙΑ, ΑΣΤΑΘΕΙΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ, ΚΑΘΩΣ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΕΠΗΡΕΑΖΕΤΑΙ ΑΠΟ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ. ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΦΥΛΟ, ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ, ΤΗΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΛΥΚΕΙΟΥ, ΤΗ ΜΟΡΦΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ, ΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΔΟΣΗ, ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.