THE PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF THE CHILDREN OF GREEK EMIGRANTS. RESEARCH CARRIED OUT AMONG THE STUDENTS OF THE BILINGUAL JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOLS OF VARIBOPI, ATTICA

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




1992 (EL)

Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ-ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΑΛΙΝΝΟΣΤΟΥΝΤΩΝ. ΕΡΕΥΝΑ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΛΙΝΝΟΣΤΟΥΝΤΩΝ ΒΑΡΥΜΠΟΠΗΣ
THE PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF THE CHILDREN OF GREEK EMIGRANTS. RESEARCH CARRIED OUT AMONG THE STUDENTS OF THE BILINGUAL JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOLS OF VARIBOPI, ATTICA

Παπαστυλιανού-Ακαλέστου, Αντωνία

THE PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF THE CHILDREN OF GREEK EMIGRANTS FROM ENGLISH SPEAKING COUNTRIES, WAS INVESTIGATED BY RESEARCH CARRIED-OUT IN THE BILINGUAL "SCHOOLS FOR GREEK-EMIGRANTS' CHILDREN IN VARIBOPI" (ATTICA) IN 1987-1988. THE ATTITUDES, THE LANGUAGE, THE STEREOTYPES, THE ETHNIC IDENTITY AND THE SELF- CONCEPT OF THE 316 STUDENTS OF THE JUNIOR AND SENIOR HIGH SCHOOLS, WERE INVESTIGATED BY THE USE OF THE "REPEATED MEASURES" METHOD. THE CONFUSION IN IDENTITY AND WEAKNESS IN BILINGUALISM WHICH WERE NOTED AMONG THE STUDENTS, REVEALED A TENDENCY TO MARGINALIZATION (ACCORDING TO THE THEORETICAL MODEL OF ADAPTATION WHICH J. BERRY SUGGESTS). THESE FINDINGS WHICH WERE DRAWN FROM THE RESEARCH AREATTRIBUTED IN THE THESIS, TO THE PSYCHO-PHYSICAL PROBLEMS OF PUBERTY, TO THELOW QUALITY OF EDUCATION, AS WELL AS TO THE LACK OF SOCIAL SUPPORT IN THE DOMINANT COMMUNITY.
ΟΙ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΑΛΙΝΝΟΣΤΟΥΝΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΠΟ ΑΓΓΛΟΦΩΝΕΣ ΧΩΡΕΣ, ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΕΞΕΤΑΣΤΗΚΑΝ ΜΕ ΕΡΕΥΝΑ ΠΟΥ ΔΙΕΝΕΡΓΗΘΗΚΕ ΣΤΑ ΔΙΓΛΩΣΣΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΑΛΙΝΝΟΣΤΟΥΝΤΩΝ ΤΗΣ ΒΑΡΥΜΠΟΠΗΣ (ΑΤΤΙΚΗΣ) ΤΟ 1987-1988. ΜΕ ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΕΞΕΤΑΣΤΗΚΑΝ ΟΙ ΣΤΑΣΕΙΣ, Η ΓΛΩΣΣΑ, ΟΙ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΕΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ, Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΩΝ 316 ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΑΙ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΑΛΙΝΝΟΣΤΟΥΝΤΩΝ. Η ΣΥΓΧΥΣΗ ΣΤΗΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΚΑΙ Η ΑΝΟΛΟΚΛΗΡΩΤΗ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΤΑΣΗ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ (ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΩΝ ΤΥΠΩΝ ΤΟΥ J. BERRY), ΠΟΥ ΑΠΟΔΙΔΕΤΑΙ ΣΤΑ ΨΥΧΟΒΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΕΙΑΣ, ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΕΙΨΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ.

PhD Thesis

Παλιννοστούντες
Ψυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Social Sciences
Psychology and Cognitive Sciences
ΟΙΚΟ-ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
Stereotypes
Psychological adaptation
Acculturation
MARGINALIZATION
Περιθωριοποίηση
Ψυχολογική προσαρμογή
Κοινωνικές Επιστήμες
GREEK EMIGRANTS
Επιπολιτισμός
Στερεότυπες αντιλήψεις
ECO-CULTURAL CONTEXT


Ελληνική γλώσσα

1992


National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.