ΟΙ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ, ΣΑΝ ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟ ΜΕΣΟΝ ΜΑΘΗΣΗΣ ΕΙΣΗΧΘΗΣΑΝ ΣΕ ΔΥΟ ΕΙΔΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ, ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ (ΙΣΤΟΡΙΑ) ΚΑΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ (ΦΥΣΙΚΗ). ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΗΤΑΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΥ-ΕΠΕΞΗΓΗΜΑΤΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ - ΟΧΙ ΔΙΗΓΗΣΕΙΣ Η ΠΕΡΙΓΡΑΦΕΣ - ΚΑΙ ΕΘΕΤΑΝ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Γ' ΤΑΞΗΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΙΣ ΒΑΘΟΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥΣ. ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΛΛΟΤΕ ΕΠΕΞΕΡΓΑΖΟΝΤΑΝ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΤΟΜΙΚΑ, ΚΑΙ ΑΛΛΟΤΕ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΝΤΑΝ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ. ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΔΥΟ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΟΜΩΣ, Η ΕΞΕΤΑΣΗ ΗΤΑΝ ΑΤΟΜΙΚΗ. ΤΑ ΚΥΡΙΩΤΕΡΑ ΕΥΡΗΜΑΤΑ: Α) ΩΦΕΛΗΘΗΚΑΝ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΟΙ ΜΕΣΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΜΑΘΗΤΕΣ, ΤΟΣΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΟΣΟ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, Β) ΟΙ ΑΡΙΣΤΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΩΦΕΛΗΘΗΚΑΝ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΕΤΡΙΟΥΣ, ΑΛΛΑΩΣΤΟΣΟ ΞΕΠΕΡΑΣΑΝ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΖΟΝΤΑΝ.
THE MAINLINE OF THE STUDY CONSIDERS THE DEVELOPMENT AND USAGE OF SOME PARTICULAR COGNITIVE STRATEGIES, APPEARING ONLY AFTER MIDDLE CHILDHOOD. WITH AGE, CHILDREN BECOME MORE AND MORE CAPABLE IN EXECUTING COGNITIVE STRATEGIES; AS THEIR EDUCATIONAL EXPERIENCE INCREASES, CHILDREN ARE INVOLVED IN NEW SCIENTIFIC AREAS AND HAVE TO ADAPT THE APPROPRIATE MEMORY STRATEGIES ACCORDING BY. THUS, STRATEGY INSTRUCTION SEEMS BOTH A PLAUSIBLE AND POTENTIALLY A HIGHLY BENEFICIAL UNDERTAKING. ON THE OTHER HAND, EDUCATORS EMPLOY GROUP DISCUSSION TO FACILITATE LEARNING. ANY THREE PERSONS BECOME A GROUP IF THEY ENTER INTO A DISCUSSION, I.E. INTERACTION, CONCERNING AN OBJECT OF THEIR ATTENTION. IN OUR CASE, GROUP PRODUCTS WERE THE CONSEQUENCES OF INDIVIDUAL CONTRIBUTING. SOCIAL FACILITATION EFFECTS WERE, IN THIS STUDY, EITHER ENHANCING OR INHIBITING, DEPENDING UPON SEVERAL FACTORS, SUCH AS THE NATURE OF THE TEXTS, THE COGNITIVE STRATEGY PROPOSED, AND THE ACADEMIC ABILITY OF THE STUDENTS THEMSELVES. IN GENERAL, STUDENTS OF THE MEDIUM ACADEMIC ABILITY LEVEL WERE MOSTLY BENEFITED.