ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ MARKETING. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

 
This item is provided by the institution :

Repository :
National Archive of PhD Theses
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share



PhD thesis (EN)

1995 (EN)
DEVELOPMENT, IMPLEMENTATION AND EFFECTIVENESS OF MARKETING ORIENTATION. AN EMPIRICAL INVESTIGATION OF THE GREEK REALITIES
ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΚΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ MARKETING. ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

ΓΟΥΝΑΡΗΣ, ΣΠΥΡΙΔΩΝ

Η ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΕΙΧΕ ΩΣ ΣΤΟΧΟΥΣ: 1) ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ, 2) ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΝ ΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΣΕΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, 3) ΤΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ, ΚΑΙ 4) ΤΗΝ ΕΞΕΤΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΕΣΕΩΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΦΑΝΗΚΕ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΑΠΟ ΤΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, ΠΑΡΑ ΤΗ ΣΧΕΣΗ ΠΟΥ ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΔΕΙΧΘΗΚΕ ΟΤΙ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΜΕΤΑΞΥ ΑΠΟΔΟΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ. ΠΙΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΑ, ΜΟΛΙΣ ΜΙΑ ΣΤΙΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΧΕΙ ΑΝΑΠΤΥΞΕΙ ΤΟΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ. ΑΝΤΙΘΕΤΑ, Η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΕΣΩΣΤΡΕΦΕΙΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΣΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΦΑΝΗΚΕ ΕΠΙΣΗΣ Η ΑΡΡΗΚΤΗ ΣΧΕΣΗ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΜΕ ΤΙΣ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ ΤΟΥ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΠΟΥ ΕΦΑΡΜΟΖΟΝΤΑΙ.ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΑΦΟΥ ΥΠΟΔΗΛΩΝΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑΕΠΕΜΒΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΑΥΤΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΑΝΑΠΤΥΧΘΕΙ Ο ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ. (ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ)
THE DISSERTATION AIMED TO: 1) DEPICT THE GREEK EXPERIENCE ABOUT MARKETING, 2) IDENTIFY POTENTIAL DIFFERENCES BETWEEN CONSUMER AND INDUSTRIAL COMPANIES AS WELL AS BETWEEN COMPANIES OF THE SERVICE SECTOR, 3) INVESTIGATE THE PROCESS OF MARKETING ORIENTATION DEVELOPMENT, AND 4) INVESTIGATE THE RELATIONSHIP BETWEEN COMPANY PERFORMANCE AND MARKETING ORIENTATION DEVELOPMENT. THE ANALYSIS OF THEDATA SHOWED THAT GREEK COMPANIES, IN GENERAL, SHOW SIGNIFICANT DELAY IN THE ADOPTION AND DEVELOPMENT OF MARKETING ORIENTATION. THIS DESPITE THE FACT THAT,AT THE RESEARCH DEMONSTRATED, A CLEAR AND STRONG RELATIONSHIP BETWEEN MARKETING ORIENTATION DEVELOPMENT AND COMPANY PERFORMANCE EXISTS. MORE SPECIFICALLY,ONLY ONE IN FOUR GREEK COMPANIES HAVE DEVELOPED A MARKETING ORIENTATION. ON THE OTHER HAND, THE VAST MAJORITY OF GREEK COMPANIES ARE INTROVERTED AND DEMONSTRATE A CERTAIN INABILITY TO ADAPT TO CHANGING MARKET CONDITIONS. THE ANALYSIS OF THE COLLECTED DATA ALSO CLARIFIED THE SOUND RELATIONSHIP BETWEEN DEVELOPING MARKETING ORIENTATION AS A CULTURE AND THE ORGANISATIONAL ARRANGEMENTS OF THE MARKETING FUNCTION, AS WELL AS THE MARKETING PRACTICES EMPLOYED. THIS FINDING IS PARTICULARLY IMPORTANT AS IT MAKES ADAMANTLY CLEAR THE NECESSITY FOR THETOP MANAGEMENT TEAM TO REVISE ALL THESE THREE CONSIDERATIONS BEFORE MARKETINGORIENTATION CAN BE FOSTERED AND ACCEPTED. (ABSTRACT TRUNCATED)

Practice
Περιβάλλον
ORGANISATION
MARKETING (ORIENTATION)
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ
Κουλτούρα
ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ (ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ)
Development
Απόδοση
Οργάνωση
Environment
Strategy
Performance
ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ)
Culture
Ανάπτυξη

Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης (ΕΚΤ) (EL)
National Documentation Centre (EKT) (EN)

Greek

1995


Athens University Economics and Business (AUEB)
Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)