Σχέση μεταξύ των αντιλαμβανόμενων διακρίσεων και του επιπολιτισμού με την προσαρμογή και την ψυχική υγεία μεταναστών εφήβων: μία διαχρονική μελέτη

 
Το τεκμήριο παρέχεται από τον φορέα :

Αποθετήριο :
Εθνικό Αρχείο Διδακτορικών Διατριβών
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2013 (EL)

Relationship of perceived discrimination and acculturation with adaptation and mental health of immigrant adolescents: a longitudinal study
Σχέση μεταξύ των αντιλαμβανόμενων διακρίσεων και του επιπολιτισμού με την προσαρμογή και την ψυχική υγεία μεταναστών εφήβων: μία διαχρονική μελέτη

Παπαθανασίου, Αθανασία-Χρυσούλα
Papathanasiou, Athanasia-Chrysoula

Σκοπός της έρευνας είναι να εξετάσει τη σχέση της αντίληψης διακρίσεων και του επιπολιτισμού με την προσαρμογή και την ψυχική υγεία των μεταναστών εφήβων, συγχρονικά και διαχρονικά, μέσα από το μοντέλο της αναπτυξιακή ψυχοπαθολογίας και της ψυχικής ανθεκτικότητας (Motti-Stefanidi, Berry, Chryssochoou, Sam, Phinney, 2012). Τα βασικά ερωτήματα είναι αν η αντίληψη διακρίσεων συνιστά παράγοντα επικινδυνότητας για την προσαρμογή και την ψυχική υγεία, και αν ο επιπολιτισμός αποτελεί προωθητικό ή προστατευτικό παράγοντα απέναντι στην αντίληψη διακρίσεων, σε σχέση με την προσαρμογή και την ψυχική υγεία. Οι συμμετέχοντες ήταν 438 Πόντιοι παλιννοστούντες και Αλβανοί μετανάστες έφηβοι που πήραν μέρος στην έρευνα για δύο συνεχόμενα έτη. Η αντίληψη διακρίσεων ενάντια στον εαυτό και ενάντια στην ομάδα μετρήθηκε με ερωτηματολόγια προσαρμοσμένα από τους Phinney και συν. (1998), και Verkuyten, (1998). Ο επιπολιτισμός αξιολογήθηκε με 22 ερωτήσεις της Κλίμακας Επιπολιτισμού (Nguyen & Von Eye, 2002) και η αίσθηση του ανήκειν με το Ερωτηματολόγιο Εθνικής Ταυτότητας (ΜΕΙΜ, Phinney, 1992). Η προσαρμογή αξιολογήθηκε από την ακαδημαϊκή επίδοση και τη μη διαταρακτική συμπεριφορά και η ψυχική υγεία από την ύπαρξη συμπτωμάτων συναισθήματος (SDQ, Goodman, 1997) και την αυτο-εκτίμηση (Rosenberg, 1965). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στους Αλβανούς και τους Πόντιους εφήβους. Η αντίληψη διακρίσεων ενάντια στον εαυτό αποτελεί σημαντικό παράγοντα επικινδυνότητας για την προσαρμογή και την ψυχική υγεία. Ο επιπολιτισμός λειτουργεί ως προωθητικός παράγοντας για τη μη διαταρακτική συμπεριφορά και την αυτο-εκτίμηση. Η αίσθηση του ανήκειν και ο προσανατολισμός στον πολιτισμό της χώρας καταγωγής είναι προστατευτικοί παράγοντες για την ακαδημαϊκή επίδοση απέναντι στην αντίληψη διακρίσεων ενάντια στον εαυτό. Επιπλέον, η αίσθηση του ανήκειν είναι προστατευτικός παράγοντας για τη μη διαταρακτική συμπεριφορά και τα συμπτώματα συναισθήματος απέναντι στην αντίληψη διακρίσεων ενάντια στην ομάδα. Δεν υπήρξαν σημαντικές διαχρονικές επιδράσεις. Η συζήτηση των ευρημάτων βασίζεται στη διεθνή βιβλιογραφία σχετικά με την προσαρμογή και την ψυχική υγεία μεταναστών εφήβων, σε σχέση με τις διαφορετικές συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι Αλβανοί και οι Πόντιοι έφηβοι στην ελληνική κοινωνία.
The purpose of this study is to examine the relationship of the perception of discrimination andacculturation with the adaptation and mental health of immigrant adolescents, concurrently andlongitudinally, through the lens of developmental psychopathology and resilience theory (Motti-Stefanidi, Berry, Chryssochoou, Sam, Phinney, 2012). Main research questions are if perceiveddiscrimination is a risk factor for adaptation and mental health outcomes, and if acculturation is aprotective and/or promotive factor for adaptation and mental health outcomes. The sample consisted of438 adolescents of Albanian and Pontic origins that participated in the research for two consecutiveyears. Perceived discrimination against the self and against the group was measured with aquestionnaire adapted from Phinney, et al., (1998) and Verkuyten (1998). Acculturation was assessedwith 22 questions from Nguen and Von Eye’s (2002) Acculturation Scale, and Sense of Belonging withPhinney’s (1998) MEIM. GPA and non-disruptive behavior were used as adaptation indices; emotionalsymptoms (SDQ, Goodman, 1997) and self-esteem (Rosenberg, 1965) as mental health indices.Results indicate that the two ethnic groups differ. Perceived discrimination against the self is apervasive risk factor for both adaptation and mental health outcomes. Different acculturationdimensions are promotive factors for non-disruptive behavior and self-esteem. Sense of belonging andethnic acculturation are protective factors for academic achievement in the presence of perceiveddiscrimination against the self and sense of belonging is a protective factor for non-disruptive behaviorand emotional symptoms in the presence of perceived discrimination against the group. There were notany significant longitudinal main effects. The results are discussed in the light of international literatureand the different realities that the two immigrant groups face in the greek society.

PhD Thesis

Adolescence
Προσαρμογή
Ψυχολογία και Γνωσιακή Επιστήμη
Social Sciences
Ψυχική υγεία
Mental health
Psychology and Cognitive Sciences
Resilience
Διακρίσεις
Discrimination
Acculturation
Immigration
Κοινωνικές Επιστήμες
Εφηβεία
Μετανάστευση
Ψυχική ανθεκτικότητα
Επιπολιτισμός


Ελληνική γλώσσα

2013


National and Kapodistrian University of Athens
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ)

BY_NC_ND



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.