THE FIRST PART OF THE THESIS CONSISTS OF A MONOGRAPH ON AN ARTIST WHO WORKED CHIEFLY IN MONUMENTAL ART WHICH WAS PUBLICLY AND PRIVATELY COMMISSIONED. THE FIRST CHAPTER IS DEVOTED TO HIS BIOGRAPHY, AND THE SECOND VOLUME CONTAINS AN ANALYTICAL CATALOGUE OF HIS MONUMENTAL SCULPTURES. THE SECOND CHAPTER GIVES A DESCRIPTION OF THESE SCULPTURES ACCORDING TO THE MATERIAL USED AND THEIR SPATIAL FUNCTION. THE THIRD CHAPTER CLASSIFIES THESE WORKS ACCORDING TO THE WAY THEYWERE COMMISSIONED. IN THE FOURTH CHAPTER HIS WORK IS ANALYSED THROUGH THE CRITICAL VIEWS ABOUT IT THAT HAVE BEEN PUT FORWARD FROM THE 50'S UNTIL OUR TIME.THIS REFERENCE TO CRITICISM ALLOWS US TO ANALYSE THE MODERN ATTITUDE TO CONTEMPORARY SCULPTURE, ESPECIALLY MONUMENTAL SCULPTURE, WITHIN A SOCIAL CONTEXT, OVER THE COURSE OF THE YEARS AND DURING THIS PERIOD, IN ORDER TO CONVEY A BETTER UNDERSTANDING OF THE WAY ATTITUDES TOWARDS THIS TYPE OF ART HAVE DEVELOPED. THE MONOGRAPH CLARIFIES A NUMBER OF IMPORTANT FACTORS, SUCH AS: THE INTRODUCTION OF NEW MATERIALS INTO CONTEMPORARY SCULPTURE, THE NEW DEFINITION OF THE SPATIAL FUNCTION OF SCULPTURE IN PUBLIC AND PRIVATE PLACES, THE ROLE OF THE METHOD OF COMMISSIONING IN THE EVOLUTION OF CONTEMPORARY MONUMENTAL SCULPTURE, AND THE STATE INSTITUTIONS THAT MAKE THE CREATION OF THIS ART POSSIBLE. IN THESE RESPECTS, THE MONOGRAPH ON PHILOLAOS SERVES AS AN EXAMPLE OR STARTING POINTFOR A STUDY OF CONTEMPORARY MONUMENTAL ART. (ABSTRACT TRUNCATED)
Η ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΥΤΗ ΣΥΝΙΣΤΑΤΑΙ, ΚΑΤ'ΑΡΧΗΝ, ΣΤΗΝ ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΑ ΕΝΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΔΟΥΛΕΨΕΙ ΕΥΡΥΤΑΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΗΝ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ, ΣΥΧΝΑ ΣΕ ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΛΛΗΛΕΞΑΡΤΗΣΗ ΜΕ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΝΟΜΕΝΟΣ ΣΕ ΚΡΑΤΙΚΕΣ Η ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΕΣ, ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΗ ΓΑΛΛΙΑ, ΑΠΟ ΤΟ 1950 ΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ. Η ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ, ΕΝΩ Ο ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΤΟΜΟΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΤΩΝ ΜΝΗΜΕΙΑΚΩΝ ΤΟΥ ΕΡΓΩΝ. ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΥΝΙΣΤΑ ΜΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΩΝ ΜΝΗΜΕΙΑΚΩΝ ΑΥΤΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ, ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΥΛΙΚΟΥ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ. ΤΟ ΤΡΙΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΑΥΤΑ ΕΡΓΑ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΠΑΡΑΓΓΕΛΙΩΝ. ΣΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΤΑΙ ΜΙΑ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΑΥΤΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΔΡΟΜΗ ΣΤΙΣ ΚΡΙΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΤΑ ΠΡΟΒΑΛΑΝ ΚΑΙ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑΣΑΝ, ΑΠΟ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ '50 ΩΣ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ. ΑΥΤΗ Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΑΣ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ, ΕΠΙΣΗΣ, ΝΑ ΦΩΤΙΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΩΝ ΑΝΤΙΛΗΨΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗ ΓΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΤΗΝ ΠΡΟΒΑΛΑΝ ΚΑΙ ΤΗ ΣΤΗΡΙΞΑΝ. ΔΙΑ ΜΕΣΟΥ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΜΟΝΟΓΡΑΦΙΑΣ, ΔΙΝΕΤΑΙ Η ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΜΕΛΕΤΗΘΟΥΝ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΑΠΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΥΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΣΦΡΑΓΙΣΑΝ ΤΗΝ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗΣ ΓΛΥΠΤΙΚΗΣ: Η ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΝΕΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, Ο ΝΕΟΣ ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΧΡΗΣΤΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣΚΑΙ ΤΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΣΥΓΧΡΟΝΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΜΕΣΑ ΣΕ ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ Η ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΟΥΣ ΧΩΡΟΥΣ, Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ, Η ΚΡΑΤΙΚΗ ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΜΝΗΜΕΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ. (ΠΕΡΙΚΟΠΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ)