Αγρότης, μόνος ψάχνει; Ανίχνευση των μορφών Ψηφιακού Χάσματος στον ελληνικό αγροτικό χώρο

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2012 (EL)

Αγρότης, μόνος ψάχνει; Ανίχνευση των μορφών Ψηφιακού Χάσματος στον ελληνικό αγροτικό χώρο

Botsiou, Maria
Μπότσιου, Μαρία

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής
Δαγδιλέλης, Βασίλειος

Η παρούσα εργασία ανιχνεύει, μελετά, περιγράφει, και ερμηνεύει τις μορφές ψηφιακού χάσματος στον ελληνικό αγροτικό χώρο. Η έρευνα διεξήχθη το χρονικό διάστημα από τέλος Νοεμβρίου 2011 έως και μέσα Δεκεμβρίου 2011, και πραγματοποιήθηκε σε δέκα (10) δημοτικές ενότητες του νομού Κιλκίς, η επιλογή των οποίων ορίσθηκε με τη μέθοδο της αναλογικά στρωματοποιημένης τυχαίας δειγματοληψίας. Στην έρευνα συμμετείχαν 29 κατ’ επάγγελμα αγρότες του νομού Κιλκίς (γεωργοί και κτηνοτρόφοι), όπου εντοπίστηκαν με τυχαία δειγματοληψία, εντός των δέκα (10) δημοτικών ενοτήτων. Η προσέγγιση που επιλέχθηκε για τη διερεύνηση του αντικειμένου της έρευνας, είναι η ποιοτική. Για την άντληση των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε το εργαλείο της ημιδομημένης συνέντευξης, ενώ για τη μελέτη των συνεντεύξεων εφαρμόσθηκε η μέθοδος της ανάλυσης περιεχομένου. Ο συνδυασμός αυτών των δυο εργαλείων ανέδειξε ποιοτικά αλλά και ποσοτικά μεγέθη για το ψηφιακό χάσμα και τη χρήση των νέων τεχνολογιών στον ελληνικό αγροτικό χώρο. Οι κύριοι άξονες της έρευνας αφορούν στη μελέτη των συμμετεχόντων σε επαγγελματικό, εκπαιδευτικό, ψηφιακό, και πληροφοριακό επίπεδο. Τα δεδομένα αποκαλύπτουν δυο βασικές τυπολογίες, σε σχέση με τη χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ.) Η πρώτη τυπολογία αφορά στον επιχειρηματία αγρότη και περιέχει πέντε (5) τύπους εκπαιδευτικού προφίλ, που είναι αποτέλεσμα συνάρτησης του αθροίσματος των δεξιοτήτων σε ΤΠΕ, των σχετικών στάσεων, της μεθόδου εκπαίδευσης, της επίδρασης του κοινωνικού περιβάλλοντος, και της επιθυμίας για μελλοντική εκπαίδευση σε ΤΠΕ. Η δεύτερη τυπολογία αφορά στην αποκάλυψη του τεχνοπληροφιακού χαρακτήρα της σύγχρονης αγροτικής επιχείρησης, και περιέχει τέσσερις (4) κυρίαρχους τύπους, που είναι αποτέλεσμα συνάρτησης των δεξιοτήτων του επιχειρηματία αγρότη σε ΤΠΕ, της δήλωσης ικανοποίησης από το επίπεδο δεξιοτήτων του, και του τρόπου διαχείρισης των τεχνοπληροφοριακών αναγκών της επιχείρησης του. Οι σύγχρονοι αγρότες αναγνωρίζουν τις ΤΠΕ ως ένα εργαλείο μεγίστης σημασίας για την επαγγελματική τους επιτυχία, και αντιμετωπίζουν ως κερδοφόρα επένδυση χρόνου την εκπαίδευσή τους σε αυτές. Τα εμπόδια που συναντούν για την είσοδό τους στον ψηφιακό κόσμο αφορούν στη έλλειψη ευρυζωνικών υποδομών, στο κόστος αγοράς υλικοτεχνικού εξοπλισμού, και στο χαμηλό εκπαιδευτικό επίπεδο ξένων γλωσσών, ενώ είναι μικρός, αλλά υπαρκτός, ο αριθμός των αγροτών που δεν αντιλαμβάνεται ως ωφέλιμη τη χρήση των ΤΠΕ. Συνολικά εντοπίζονται εννέα (9) παράγοντες διαμόρφωσης του ψηφιακού χάσματος στον ελληνικό αγροτικό χώρο, και τέσσερις (4) μορφές ψηφιακού χάσματος.
The present postgraduate project detects, studies, describes, and interprets the digital divide in Greek rural areas and farming business. The survey was conducted from the late November 2011 until mid-December 2011, and held in ten (10) municipal units of Kilkis (Central Macedonia, Greece), the selection of which was defined by the method of proportionate stratified random sampling. In the study participated 29 profesional farmers in the prefecture of Kilkis that were selected by random sampling that took place within those ten (10) municipal units. The chosen approach to investigate the survey subject is the qualitative research. For the data collective was utilized the tool of semi-structured interviews, and for the study of the interviews was applied the method of content analysis. Combining those two tools showed qualitative and quantitative figures on the digital divide and the use of new technologies in the Greek rural areas and farming business. The main axis of research concerns the study of the participants in a professional, educational, digital, and informational level. The data reveal two main typologies in relation to the use of Information and Communication Technologies (ICT). The first concerns the typology of the entrepreneur farmer and contains five (5) types of educational profiles, which is the sum result of a function regarding the skill on ICT, the relevant attitudes, method of education, influence of social environment and the desire for future training in ICT. The second typology relates to the disclosure of the Info-technological nature of modern farming, and contains four (4) dominant types, which is the outcome of a function regarding the entrepreneuring farmer's skills in ICT, the stating of satisfaction from the skill level and the way of managing the Info-technological needs of the company. Modern farmers recognize ICT as a tool of great importance to their professional success, and treat the training as a time investment. The obstacles they encounter for entering the digital era concern the lack of broadband infrastructure, the purchasing costs of logistical equipment, a low educational level on foreign languages, and a small, but existing, number of farmers who do not perceive as beneficial, the use of ICT. Overall, are identified nine (9) modulative factors to the digital divide in Greek rural areas and farming business, and four (4) forms of the digital divide.
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2012.

Electronic Thesis or Dissertation
Text

Ψηφιακό χάσμα
Αγροτικός χώρος
Αγροτική ανάπτυξη
Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών
Αγροτικός τομέας
Ποιοτική έρευνα


Ελληνική γλώσσα

2012
2012-10-29T10:43:47Z


Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.