Η παρούσα εργασία διερευνά τις ανάγκες Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού
Προσανατολισμού των εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ηλικίας άνω
των πενήντα, σε Σχολεία του νομού Σερρών, μέσα από προσωπικές συνεντεύξεις .
Για τη συλλογή και την επεξεργασία των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της
συνέντευξης -στα πλαίσια της ποιοτικής έρευνας-, και πιο συγκεκριμένα, της
ημιδομημένης. Οι συνεντεύξεις πραγματοποιήθηκαν το χρονικό διάστημα
Φεβρουαρίου – Μαρτίου 2012.
Η έρευνα έδειξε ότι οι ανάγκες των εκπαιδευτικών αυτής της ηλικιακής ομάδας σε
θέματα Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού δεν είναι μια
θεωρητική ερευνητική υπόθεση, αλλά μια πραγματικότητα, με συγκεκριμένες
διαστάσεις. Οι συμμετέχοντες στην έρευνα επισήμαναν τις ανάγκες αυτές,
αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα και το έλλειμμα στη Συμβουλευτική για τους
ανθρώπους με ηλικία άνω των 50.
The aim of this assignment is to investigate the needs for career counselling and
career advising of secondary teachers, aged above 50, in the former prefecture of
Serres, through personal interviews.
For data collection and elaboration it was used the tool of interview and specifically
the semi-structured interview-according to qualitative method - and the research took
place between February and March 2012.
The survey showed that the teachers’ needs, in this age -group, for career counselling
and career advising are not a speculative hypothesis ∙ on the contrary, it’s a reality
with particular dimensions.
The teachers, who participated in the survey, demonstrated these needs, revealing,
simultaneously, the gap in the guidance, particularly in ages above to 50.
Keywords : Guidance, Career Counselling, needs, needs assessment, professional
development, teacher, adult above 50, secondary education.
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2012.