Η διερεύνηση του εργασιακού άγχους σε σχέση με την τελειομανία των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2012 (EL)

Η διερεύνηση του εργασιακού άγχους σε σχέση με την τελειομανία των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Τάσκου, Σοφία

Πλατσίδου, Μαρία
Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής

Το επάγγελμα του σύγχρονου εκπαιδευτικού αποτελεί υψηλής εξειδίκευσης εργασία και απαιτεί «υψηλή» επιστημονική και επαγγελματική κατάρτιση, με αυξημένες δεξιότητες και ικανότητες από τον εκπαιδευτικό (Judge, 1995). Ο σύγχρονος εκπαιδευτικός οφείλει να ενεργεί ως επαγγελματίας με αξίες και αρχές, να ανταποκρίνεται στο σύγχρονο «ανοικτό σχολείο», να εστιάζει στη γνώση και να αποσκοπεί στη βελτίωση της κοινωνίας (Ματσαγγούρας, 2005, Σαλτερής, 2006). Ο νέος ρόλος του εκπαιδευτικού στην κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας συνδέεται με τη Δια Βίου Μάθηση (lifelong) και την πολύπλευρη-ευρεία (lifewide) μάθηση των εκπαιδευτικών και επισημαίνει την ανάγκη εξέλιξης του ρόλου και των δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών (Παπαναούμ, 2003). Μεγάλη συναισθηματική φόρτιση και αίσθημα άγχους παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων. Τα αποτελέσματα του μακροχρόνιου στρες μπορεί να οδηγήσουν στην επαγγελματική εξουθένωση, και μερικές φορές στην παραίτηση από το επάγγελμα. Το εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών άρχισε να αποτελεί αντικείμενο έρευνας, εξαιτίας του γεγονότος ότι είχε πολλαπλές αρνητικές επιδράσεις στην ψυχοσωματική υγεία των εκπαιδευτικών. Αναγνωρίζοντας τη σημασία που δίνεται στο επαγγελματικό στρες, πολλοί ερευνητές έχουν στραφεί στη μελέτη των παραγόντων που συμβάλλουν στην ανάπτυξη αυτού καθώς και στους τρόπους αντιμετώπισής του στον εκπαιδευτικό κλάδο (Antoniou et. al., 2000; Carlile, 1985; Cooper & Kelly, 1993; Jennett et. al., 2003). Η παρούσα εργασία, λαμβάνοντας υπόψη τη σημασία του εργασιακού άγχους όσο και το έργο των εκπαιδευτικών, στοχεύει στη διερεύνηση των παραγόντων που επιδρούν στην εμφάνιση και την επιδείνωση του φαινομένου. Παράλληλα, θα μελετηθεί και η έννοια της τελειομανίας, η οποία θα εξεταστεί ως μεταβλητή της προσωπικότητας στο χώρο της εργασίας σε σχέση με το εργασιακό άγχος των εκπαιδευτικών. Το προσωπικό ενδιαφέρον και το βίωμα των παραπάνω συναισθημάτων και εμπειριών στην οκτάχρονη επαγγελματική μου σταδιοδρομία στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αποτέλεσαν τα βασικά μου κίνητρα για την εκπόνηση της συγκεκριμένης ερευνητικής εργασίας. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη, το θεωρητικό και το ερευνητικό. Στο θεωρητικό μέρος γίνεται μια επισκόπηση της γενικής βιβλιογραφίας σχετικά με το φαινόμενο του εργασιακού άγχους και παρουσιάζονται θεωρητικά και εμπειρικά δεδομένα -από τη διεθνή και την ελληνική βιβλιογραφία- που αφορούν στο επαγγελματικό άγχος στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στοιχεία που αφορούν στην τελειομανία, την ερευνώμενη μεταβλητή της προσωπικότητας, συμπληρώνουν το θεωρητικό κομμάτι της εργασίας. Στο ερευνητικό μέρος, παρουσιάζονται η ερευνητική μεθοδολογία, η ανάλυση των ερευνητικών δεδομένων και τα αποτελέσματα της παρούσας εμπειρικής εργασίας. Η συζήτηση των αποτελεσμάτων, η εξαγωγή των σημαντικότερων συμπερασμάτων και η διατύπωση κάποιων προτάσεων αναφορικά με την αντιμετώπιση του εργασιακού άγχους συμπληρώνουν το ερευνητικό μέρος της εργασίας. Η εργασία ολοκληρώνεται με την παράθεση της χρησιμοποιούμενης βιβλιογραφίας και του παραρτήματος.
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2012.

Electronic Thesis or Dissertation
Text

Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Εργασιακό άγχος
Τελειομανία
Εκπαιδευτικοί


Ελληνική γλώσσα

2012-11-24T22:06:07Z
2012


Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.