Ο ρόλος των συναισθημάτων στην εκπαίδευση ενηλίκων υπό το πρίσμα της μετασχηματίζουσας μάθησης.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2013 (EL)

Ο ρόλος των συναισθημάτων στην εκπαίδευση ενηλίκων υπό το πρίσμα της μετασχηματίζουσας μάθησης.

Αντωντζίκη, Όλγα

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής
Καραβάκου, Βασιλική

Η παρούσα μεταπτυχιακή εργασία επιχειρεί να μελετήσει το ρόλο που διαδραματίζουν τα συναισθήματα στη διεργασία της μάθησης στο πεδίο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Ειδικότερα, στο επίκεντρο αυτού του προβληματισμού τίθεται η θεωρία της μετασχηματίζουσας μάθησης του Jack Mezirow. Ο θεμελιωτής της Μετασχηματίζουσας Μάθησης ανέδειξε την ορθολογική πλευρά της θεωρίας δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στον κριτικό στοχασμό και τον ορθολογικό διάλογο. Πολλοί μελετητές συμφωνούν πως ο κριτικός στοχασμός είναι σημαντικός για τη μετασχηματίζουσα διεργασία ωστόσο πιστεύουν πως πρέπει να δοθεί η ανάλογη βαρύτητα και στη συναισθηματική πλευρά της μετασχηματίζουσας μάθησης. Στόχος λοιπόν της παρούσας διπλωματικής εργασίας είναι να αναδείξει μια εναλλακτική θεώρηση της μετασχηματίζουσας μάθησης η οποία να αποδέχεται μεν τη σημασία του κριτικού στοχασμού βάσει της ορθολογικής θεώρησης του J. Mezirow, να τονίζει όμως και την ανάγκη να δοθεί η δέουσα βαρύτητα στο θέμα των συναισθημάτων και των μη ορθολογικών στοιχείων. Η βιβλιογραφική επισκόπηση της έννοιας του συναισθήματος, που μελετά την εξέλιξη της θεωρητικής ανάλυσης της συγκεκριμένης έννοιας από την εποχή της αρχαιότητας ως τις μέρες μας, μας βοήθησε να διαπιστώσουμε πως ορθολογικότητα και συναίσθημα εμπλέκονται σε μια διαλεκτική και αμφίδρομη σχέση. Μέσα από αυτή τη διαπίστωση αντιλαμβανόμαστε πως είναι λάθος ο ορθός λόγος και τα συναισθήματα να μελετώνται ξεχωριστά ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ζητήματα που αφορούν τη διανοητική ζωή του ανθρώπου και τη μαθησιακή διεργασία. Επομένως καταλήξαμε στο συμπέρασμα πως και η Μετασχηματίζουσα μάθηση, μια θεωρία που διατυπώθηκε από το θεμελιωτή της αρχικά με έμφαση στην ορθολογικότητα, θα μπορούσε να ενσωματώσει στοιχεία που αφορούν συναισθηματικές και μη ορθολογικές διεργασίες. Σημαντικοί θεωρητικοί της μετασχηματίζουσας μάθησης ανέδειξαν το δυναμικό ρόλο των συναισθημάτων στην εκπαίδευση ενηλίκων και επεσήμαναν την ανάγκη έκφρασής τους για καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η προσέγγιση του J. Dirkx, ο οποίος έχει ασχοληθεί σε βάθος με τη συναισθηματική διάσταση της μετασχηματίζουσας μάθησης προσφέροντας έτσι ένα απαραίτητο συμπλήρωμα στη θεωρία. Ο Dirkx μέσω της ερμηνείας του για τη μετασχηματίζουσα μάθηση μας παραπέμπει σε βαθύτερα ψυχολογικά ζητήματα. Tα συναισθήματα εξετάζονται κάτω από το πρίσμα στοιχείων όπως τα εικονικά σχήματα, τα σύμβολα και η φαντασία. Μέσα από τη μελέτη όλων αυτών των ζητημάτων γίνεται προσπάθεια να μελετηθεί η μετασχηματίζουσα μάθηση με έναν πιο ολιστικό τρόπο που να εξετάζει όλες τις παραμέτρους που μπορεί να συμβάλουν στο μετασχηματισμό θεώρησης των ενηλίκων εκπαιδευομένων. Ο κριτικός στοχασμός του Mezirow και η συναισθηματική πλευρά της μετασχηματίζουσας μάθησης εμπλέκονται σε μια διαδικασία αλληλοτροφοδότησης που πρέπει να λαμβάνεται πάντα υπόψη από τους εκπαιδευτές και τους μελετητές της εκπαίδευσης ενηλίκων.
Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2013.

Electronic Thesis or Dissertation
Text

Μετασχηματίζουσα μάθηση
Συναισθήματα


Ελληνική γλώσσα

2013-05-31T20:00:51Z
2013


Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών




*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.