Η εκμάθηση των γλωσσών στο σύγχρονο πολιτισμικό και δίγλωσσο περιβάλλον της ελληνικής εκπαίδευσης: επαφή ελληνικής γλώσσας και αγγλικής.

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Η εκμάθηση των γλωσσών στο σύγχρονο πολιτισμικό και δίγλωσσο περιβάλλον της ελληνικής εκπαίδευσης: επαφή ελληνικής γλώσσας και αγγλικής.

Πατσιαρίκα, Αρετή

Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Σπουδές στις Γλώσσες & τον Πολιτισμό των Χωρών της Ν.Α. Ευρώπης
Καμαρούδης, Σταύρος

Διπλωματική εργασία--Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 2014.
Η εκμάθηση μιας ή περισσοτέρων ξένων γλωσσών αποτελεί σημαντικό μέλημα των οικογενειών στην Ελλάδα αλλά και στον υπόλοιπο σύγχρονο κόσμο, που οι όροι της πολυτισμικότητας και της πολυγλωσσίας είναι ευρέως διαδομένοι. Η αγγλική γλώσσα αποτελεί γλώσσα παγκόσμιας αναγνώρισης και η εκμάθησή της εντάσσεται σε όλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα των σχολείων των ανεπτυγμένων χωρών του κόσμου. Εξάλλου είναι η γλώσσα η οποία χρησιμοποιείται από την επιστημονική κοινότητα σε παγκόσμιο επίπεδο. Στη συγκεκριμένη εργασία με θέμα «Η εκμάθηση των γλωσσών στο σύγχρονο πολιτισμικό και δίγλωσσο Περιβάλλον της Ελληνικής εκπαίδευσης». Επαφή Ελληνικής Γλωσσάς και Αγγλικής, διεξήχθει έρευνα στο 2ο Γενικό Λύκειο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού Αθήνας μέσω ερωτηματολόγιων και βιβλιογραφικών ανασκοπήσεων και προέκυψαν συμπεράσματα για την εκμάθηση της ξένης γλώσσας και των δυσκολίων σε σύγκριση με την ελληνική γλώσσα. Από την έρευνα προέκυψε ότι στη σύγχρονη Ελλάδα είναι ευρέως αποδεκτή η αναγκαιότητα εκμάθησης της αγγλικής γλώσσας από τους συμμετέχοντες κάθε ιθαγένειας και την επιλέγουν σαν πρώτη γλώσσα πέραν της μητρικής τους η πλειονότητα των ερωτηθέντων. Και αυτό οφείλεται εν μέρει στην ευκολία εκμάθησής της (πιο εύκολο συντακτικό και ευκολία εκμάθησης σε σχέση με την Ελληνική γλώσσα) ενώ όσον αφορά την επιλογή της ως παγκόσμια γλώσσα (εάν η ελληνική ήταν εκτός συναγωνισμού), αυτό έγινε αποδεκτό από την πλειονότητα του δείγματος. Η έλλειψη ειδικών προγραμμάτων για δίγλωσσα άτομα, τονίσθηκε ως πρόβλημα στην εκμάθηση ξένων γλωσσών. Η παρούσα εργασία κατόπιν βιβλιογραφικής ανασκόπησης και σχετικής έρευνας εντοπίζει την έντονη παρουσία της πολυγλωσσίας και της πολυτισμικότητας και στο σχολείο και προσπαθεί να δώσει λύση στα προβλήματα που προκύπτουν στα δίγλωσσα άτομα. Συγκεκριμένα, στο πρώτο κεφάλαιο ορίζονται οι έννοιες της μητρικής γλώσσας και των υπολοίπων και ο διαχωρισμός των γλωσσών καθώς και η εκμάθησή τους ενώ στο δεύτερο κεφάλαιο προσδιορίζονται οι γλωσσικές μειονότητες στην Ευρώπη και την Ελλάδα και αναλύεται το ζήτημα της μειονοτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα ενώ περιγράφονται και οι πολιτικές εξασφάλισης ύπαρξης των μειονοτικών αυτών γλωσσών. Στο τρίτο κεφάλαιο θίγονται θέματα πολυπολισμικότητας, διαπολισμικότητας και κυριώς με μεγαλύτερη έμφαση όπως αυτά στο σχολείο καθώς και πρότυπα και στρατηγικές εκπαίδευσης ταυτόχρονα με τον ρόλο που διαδραματίζει ο εκπαιδευτής και η διαπολιτισμική εκπαίδευση γενικότερα. Στο τέταρτο κεφάλαιο προσδιορίζεται η διγλωσσία και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα δίγλωσσα άτομα παράλληλα με θέματα δίγλωσσης εκπαίδευσης στην Ελλάδα και στο τελευταίο 10 κεφάλαιο γίνεται η σύγκριση της αγγλικής γλώσσας με την ελληνίκη. Στην συνέχεια ακολουθεί η έρευνα που πραγματοποιήθηκε το διάστημα από 1/9/2013 έως 01/03/2014. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε ένα διαπολιτισμικό σχολείο την ευρύτερης περιοχής της Αθήνας. Συγκεκριμένα στο Γενικό Λύκειο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Ελληνικού το οποίο λειτουργεί από το 1985 συμβάλλοντας στην αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών αναγκών μαθητών με κοινωνικές, πολιτισμικές ή θρησκευτικές ιδιαιτερότητες. Στο σχολείο αυτό διεξήχθει έρευνα με ερωτηματολόγια τα οποία απαντήθηκαν από 200 μαθητές και τους συγγενείς πρώτου βαθμού των μαθητών με ερωτήσεις κλειστού τύπου. Σκοπός της εργασίας αυτής είναι να διερευνηθούν οι γλωσσικές οικογενειακές πολιτικές των ατόμων που φοιτούν σε σχολεία με μαθητές διαφορετικών πολιτισμών. Για να επιτευχθεί αυτό οι επιμέρους στόχοι της έρευνας ήταν οι εξής: διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν την εκμάθηση της ξένης γλώσσας, προβλήματα των παιδιών που μιλούν δύο ή περισσότερες γλώσσες, τα αδύνατα σημεία στην εκμάθηση των ξένων γλωσσών και ειδικότερα η σύγκριση της ελληνικής και της αγγλικής γλώσσας.

Electronic Thesis or Dissertation
Text

Πολυπολιτισμικότητα
Εκμάθηση ξένων γλωσσών

Πανεπιστήμιο Μακεδονίας (EL)
University of Macedonia (EN)

Ελληνική γλώσσα

2014
2014-11-21T09:01:48Z


Πανεπιστήμιο Μακεδονίας



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.