Τα πανεπιστήμια απέναντι στη διεθνή κρίση

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2016 (EL)

Τα πανεπιστήμια απέναντι στη διεθνή κρίση (EL)
Universities confronted with the international crisis (EN)

Παπαστάμου, Ανδρέας

Στη διάρκεια της ιστορίας του, το πανεπιστήμιο ήρθε αντιμέτωπο με κρίσεις που αμφισβητούσαν τον ρόλο του ως μηχανισμού μετάδοσης γνώσεων και διαμόρφωσης ηθικών προτύπων. Μέχρι τον 19° αιώνα, στάθηκε με επιτυχία απέναντι στους κυρίαρχους πόλους της εξουσίας -τις εκκλησιαστικές αρχές, τον αυτοκράτορα, τους τοπικούς ηγεμόνες, αλλά και το εθνικό κράτος- με αίτημα τη διασφάλιση της ελεύθερης πρόσβασης στη γνώση και τη διεξαγωγή ανεξάρτητης επιστημονικής έρευνας. Από τις αρχές του 20ου αιώνα, η σύνδεση της παιδείας με το οικονομικό σύστημα άνοιξε τον ασκό του Αιόλου. Το άλλοτε αλώβητο από τις οικονομικές κρίσεις πανεπιστήμιο ένιωσε τους κραδασμούς των οικονομικών υφέσεων. Η μαζικοποίηση των σπουδών, προϊόν της ξέφρενης εξειδίκευσης, και οι κρατικές επιδοτήσεις έθεταν νέους όρους στη διαχείριση και την αυτονομία πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Οι οικονομικές κρίσεις των τελευταίων εκατό ετών απείλησαν την ύπαρξη ενός πανάρχαιου θεσμού. Σήμερα, οι προκλήσεις του κόσμου μας ξεπερνούν το στενό όριο του οικονομικού συστήματος και αγγίζουν κάθε πτυχή της διεθνοποιημένης πλέον κοινωνίας: μόλυνση του περιβάλλοντος, μεταναστεύσεις πληθυσμών, υποβάθμιση της ποιότητας της ζωής, συρρίκνωση των πνευματικών αξιών. Ποια θα είναι η μορφή του μελλοντικού πανεπιστημίου; Θα ηττηθεί υπό το κράτος των οικονομικών περιορισμών, θα μεταλλαχθεί σε υποσύστημα της αγοράς ή θα προβάλει νέα πρότυπα αρμονικού κοινωνικού βίου; (EL)
During its history, the university confronted crises that disputed its role as a mechanism of transmission of knowledge and configuration of ethical values. Up to the 19th century, it remained untouched by the sovereign poles of power, the church, the emperor, the local sovereigns, but also the national state, demanding and gaining the guarantee of free access to knowledge and the conduct of independent scientific research. From the beginning of the 20th century, the connection of education with the economic system opened a Pandora's Box. Previously intact from the economic crises, the university felt the vibrations of economic recessions. Mass study resulted from a frantic specialization; at the same time, governmental subsidies placed new terms in the management and the autonomy of academic institutions. The economic crises of the past hundred years threatened the existence of the old institution. Today, the modern challenges exceed the narrow limits of the economic system and touch upon each aspect of the globalised society: environmental pollution, immigration, lower standards of quality of life, shrinkage of intellectual values. What will be the form of the university in the future? Will it lose under the state of economic restrictions? Will it evolve into a sub-system of the market or will it propose new models of harmonious social life? (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας

Ελληνική γλώσσα

2016-06-15


Συντακτική Επιτροπή (EL)

1108-3697
Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας; Τόμ. 22-23 (2009): Έρευνα και Καινοτομία; 155-175 (EL)
Science and Society: Journal of Political and Moral Theory; Vol 22-23 (2009): Research and Innovation; 155-175 (EN)

Copyright (c) 2016 Ανδρέας Παπαστάμου (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.