Γνώση, κοινωνία και η κοινωνιολογία της γνώσης: Από το υποκειμενικό νόημα στην κοινωνική γεγονότητα

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2015 (EL)

Γνώση, κοινωνία και η κοινωνιολογία της γνώσης: Από το υποκειμενικό νόημα στην κοινωνική γεγονότητα (EL)
Knowledge, society and sociology of knowledge: From the subjective sense to an objective social facticity (EN)

Γιαννακόπουλος, Άγγελος

Αντικείμενο αναφοράς αυτού του άρθρου αποτελεί η κοινωνική φαινομενολογία του βιάκοσμου (Lebenswelt) ως κυριότερη κατεύθυνση εντός του κοινωνικού κονστρουξιονι- σμού (Sozialkonstruktivismus) και ως συνολική κοινωνική θεωρία και θεωρία της δράσης (Gesellschafts- und Handlungstheorie) στο παράδειγμα της κοινών ιολογίας της γνώσης του Thomas Luckmann. Σκοπός είναι να περιγράφει μια φαινομενολογική θεμελίωση της κοινωνικής επιστήμης στη βάση της θε'σης του Luckmann περί της επικοινωνιακής συγκρότησης της κοινωνικής πραγματικότητας, η οποία αναζητά μια απάντηση πάνω στα θεμελιώδη ερωτήματα της σχέσης μεταξύ κοινωνίας και υποκειμένου, όπως αυτά συζη- τούνται εντός της γερμανικής, κυρίως, κοινωνικής επιστήμης και που μπορούν να συνοψισθούν στο βασικό (και ακόμα αναπάντητο) ερώτημα: με ποιο τρόπο παράγει η ανθρώπινη δράση (Handeln: Max Weber) ε'να κόσμο πραγμάτων (choses: Emile Durkheim). Ή αλλιώς: πώς είναι δυνατόν το υποκειμενικό νόημα (subjektiver Sinn) να αποκτά χαρακτήρα αντικειμενικού κοινωνικού γεγονότος (objektive Faktizität); Στα ενδιαφέροντα αυτού του άρθρου ανήκει, επίσης, η συζήτηση πάνω στο πρόβλημα του επιστημολογικού και ηθικού σχετικισμού που άπτεται άμεσα της κοινωνιολογίας της γνώσης, όπως και η αντιπαράθεση των θε'σεων του κοινωνικού κονστρουξιονισμού με ανάλογες θέσεις περί μιας επικοινωνιακής δόμησης της κοινωνικής δράσης, κυρίως στο ε'ργο του Jürgen Habermas. (EL)
The development of the theoretical endeavours and the analytical- hermeneutical approaches to the relation between society and knowledge, that is the subject of the essay, focus on the theory of the ‘social construction of reality’ of Thomas Luckmann. Furthermore, the essay establishes the subsequent transformation of the notion in terms and theoretical means of the current theory of the communicative construction of social reality. The founding principles of the theory of communicative action turn out to be outmost fruitful in constructing an analytical framework that can sustain a wide variety of empirical research strategies in contemporary German sociological science. The analysis is centered on a series of essential questions that pertain to the nature of the relation between society and the subject of the ways in which human action (Handeln: Max Weber) produces a world of things (choses: E. Durkheim). Stated differently, how can it be possible for the subjective sense to assume the character of an objective social facticity? Furthermore, the essay addresses the question of scientific and moral relativism, which has to be seen closely related to sociology of knowledge, as well as the criticism to the basic approaches of the sociology of knowledge concerning the communicative construction of reality, especially in the work of Jurgen Habermas. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας

Ελληνική γλώσσα

2015-09-24


Συντακτική Επιτροπή (EL)

1108-3697
Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας; Τόμ. 11 (2003): Εμφύλιοι πόλεμοι; 229-251 (EL)
Science and Society: Journal of Political and Moral Theory; Vol. 11 (2003): Civil Wars; 229-251 (EN)

Copyright (c) 2015 Άγγελος Γιαννακόπουλος (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.