Η «Ύβρις» του Άδμητου από το 438 π.Χ. στον 20ό (και τον 21ο) αιώνα

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο



Η «Ύβρις» του Άδμητου από το 438 π.Χ. στον 20ό (και τον 21ο) αιώνα (EL)
Admetus' "hybris" from 438 B.C. to the 20th (and the 21st) century (EN)

Κουλάνδρου, Στέλλα

Δε διατίθεται περίληψη στα ελληνικά (EL)
The article attemps the comparative study of Admetus’ “hybris”, as shown in Euripides’ Alcestis,Yourcenar’s Le mystère d’Alceste and Staikos’ Alcestis and Sweet Dreams. In Euripides’ tragedy,despite the initial negative characterization of the hero, is maintained until the end the “moral ambiguity” and the faith in human’s nature. In Yourcenar’s play, with indirect echoes of the war era, the criticism to the hero is stronger and the ironical view of the writer bitter. The bitterness culminates by Staikos’ view, in whose play dominates the element of theatricality and of thehero’s mocking, through a black tragicomedy. Therefore, the “tragedy” is still experienced and it still follows the same evolutionary series, but without the same conclusion: in modern era,“Dike” is more questionable and “Katharsis” is more dubious than ever. Bernard Dort believes that we live in a tragic world, without tragedy. A world whose tragedy is, perhaps, that there is no “Katharsis”. A world of repetition and not of resolution, darked by the ghost of a weak transcedence – of somebody Mr. Godot, probably. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

Ελληνική Εταιρεία Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας (EL)
Greek General and Comparative Literature Association (EN)

Σύγκριση

Ελληνική γλώσσα

2014-03-01


Ελληνική Εταιρεία Γενικής και Συγκριτικής Γραμματολογίας (GCLA) (EL)

1105-1361
2241-1941
Σύγκριση; Vol 24 (2014); 85-93 (EL)
Comparison; Vol 24 (2014); 85-93 (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.