Η εμπειρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρία στην περίοδο του COVID-19: Μια πιλοτική έρευνα

 
δείτε την πρωτότυπη σελίδα τεκμηρίου
στον ιστότοπο του αποθετηρίου του φορέα για περισσότερες πληροφορίες και για να δείτε όλα τα ψηφιακά αρχεία του τεκμηρίου*
κοινοποιήστε το τεκμήριο




2020 (EL)

Η εμπειρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης φοιτητών με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρία στην περίοδο του COVID-19: Μια πιλοτική έρευνα (EL)
The experience of distance education of students with learning difficulties or disabilities in the COVID-19 period: A pilot study (EN)

Καλαματιανός, Αντώνης
Σταμπολτζή, Αγλαϊα - Λία
Γιαννούλας, Άγγελος

Η ταχύτατη εξάπλωση του κορωνοϊού (COVID-19) στις αρχές του 2020  ήταν μια απρόσμενη κατάσταση που επηρέασε όλους τους τομείς της ζωής των ανθρώπων. Η αναστολή λειτουργίας των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων επιβλήθηκε σχεδόν ταυτόχρονα σε 61 χώρες. Τα πανεπιστήμια αναγκάστηκαν σε μικρό χρονικό διάστημα (μερικών εβδομάδων) να προσαρμοστούν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, αντιμετωπίζοντας μια μεγάλη πρόκληση. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η καταγραφή του βαθμού αποδοχής των μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μάθησης από φοιτητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (αναπηρία/πάθηση ή μαθησιακές δυσκολίες) που φοιτούν σε δημόσια πανεπιστήμια αλλά και ο εντοπισμός πιθανών εμποδίων, δυσκολιών αλλά και πλεονεκτημάτων της διαδικτυακής μάθησης εν μέσω COVID-19. Το δείγμα της έρευνας ήταν 73 φοιτητές και φοιτήτριες (37 με πάθηση/αναπηρία και 36 με διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες από δώδεκα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας). Για τη συλλογή των δεδομένων κατασκευάστηκε ερωτηματολόγιο κλειστών ερωτήσεων, το οποίο απαντήθηκε ηλεκτρονικά από τους συμμετέχοντες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, η αντίληψη των φοιτητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι γενικώς θετική, με τους φοιτητές με αναπηρία/πάθηση να εκφράζουν ελαφρώς θετικότερη στάση. Τα 2/3 των φοιτητών απάντησαν θετικά στην προοπτική της συνέχισης της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και μετά τη λήξη της πανδημίας. Οι μισοί συμμετέχοντες δεν είχαν επαρκή ενημέρωση πριν την έναρξη της διαδικτυακής μάθησης, ενώ ένα πολύ μικρό ποσοστό (4,6%) φαίνεται να είναι εξοικειωμένο με την εξειδικευμένη υποστηρικτική τεχνολογία που προβλέπεται για τους φοιτητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Οι φοιτητές ανέφεραν εμπόδια και δυσκολίες που συνάντησαν στην εξ αποστάσεως διδασκαλία και επισήμαναν τα πλεονεκτήματα της διαπροσωπικής επαφής και ανατροφοδότησης από τους καθηγητές. Η παρούσα μελέτη είναι πιλοτική και αποτελεί το έναυσμα για περαιτέρω έρευνα. Οι αντιλήψεις και οι εμπειρίες των φοιτητών (θετικές ή αρνητικές) πρέπει να ληφθούν υπόψη για βελτίωση της εξ αποστάσεως διδασκαλίας και εξασφάλιση επιπρόσθετων μηχανισμών στήριξης σε μελλοντικές καταστάσεις. (EL)
In 2020, the rapid spread of the coronavirus (COVID-19) was an unexpected situation affecting all areas of human life. The suspension of educational institutions was imposed almost simultaneously in 61 countries. Universities were forced in a short period of time (a few weeks) to move to online education, facing a great challenge. The purpose of this research is to record the degree of acceptance of distance teaching methods by students with special educational needs (disability/learning difficulties) attending public universities and to identify potential obstacles, difficulties or benefits of online education. The sample consisted of 73 students from twelve Greek universities (37 suffering of a chronic disease/disability and 36 with diagnosed learning disabilities). A closed-ended questionnaire was constructed and distributed electronically to undergraduate students of public universities. According to the results, the attitude of students with special educational needs toward online teaching is generally positive, with students with a chronic disease/disability expressing a slightly more positive attitude. Two thirds of the participants responded positively to the prospect of continuing online teaching after the end of the pandemic. Half of the participants did not get enough information and support before the start of online lessons, while only a small percentage (4.6) is familiar with the special assistive technology suitable for students with special educational needs. Moreover, the students who took part at the study reported several personal, technical, academic and communication obstacles and difficulties encountered in distance learning. They pointed out the advantages of personal contact and feedback from their professors. The present research is a pilot one and it can trigger further research in this area. Students’ perceptions and experiences (positive or negative) must be taken into account to improve online teaching practices and provide additional support mechanisms for future cases. (EN)

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
ποσοτική έρευνα (EL)
survey (EN)

COVID-19 (EL)
φοιτητές (EL)
εξ αποστάσεως εκπαίδευση (EL)
πανδημία (EL)
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (EL)
COVID-19 (EN)
distance education (EN)
special educational needs (EN)
students (EN)
pandemic (EN)


Έρευνα στην Εκπαίδευση

Ελληνική γλώσσα

2020-12-19


Ε.Π.Ε.Ε.Π. / Laboratory of Research in Pedagogy and Educational Practices (EL)

2241-7303
Έρευνα στην Εκπαίδευση; Τόμ. 9 Αρ. 1 (2020); 140-157 (EL)
Hellenic Journal of Research in Education; Vol. 9 No. 1 (2020); 140-157 (EN)

Copyright (c) 2020 Αγλαϊα - Λία Σταμπολτζή, Άγγελος Γιαννούλας, Αντώνης Καλαματιανός (EN)



*Η εύρυθμη και αδιάλειπτη λειτουργία των διαδικτυακών διευθύνσεων των συλλογών (ψηφιακό αρχείο, καρτέλα τεκμηρίου στο αποθετήριο) είναι αποκλειστική ευθύνη των αντίστοιχων Φορέων περιεχομένου.