H Η τυπογραφία ως αφηγηματική παράμετρος της κινηματογραφικής τέχνης
(EL)
The Typography as narrative parameter of cinematic art
(EN)
Laskari, Iro
Siakas, Spyridon
Kremida, Eleni
Το άρθρο διερευνά τον τρόπο με τον οποίο, μέσω των κανόνων και των πρακτικών που διέπουν αφενός τη γραφιστική και αφετέρου τον κινηματογράφο, μπορεί να δημιουργηθεί μια σύνθεση ευρηματικής, πρωτότυπης αλλά και συγκροτημένης οπτικοακουστικής αφήγησης με την συμβολή της τυπογραφίας ως παράμετρο της κινηματογραφικής αφήγησης. Η έρευνα βασίστηκε στις σημειολογικές μελέτες που αναπτύχθηκαν από τους θεωρητικούς του κινηματογράφου αλλά και του σχεδιασμού και οι οποίες αναφέρονται στη σχέση κειμένου και εικόνας. Οι παραπάνω θεωρητικές θέσεις χρησιμοποιούνται ως εργαλείο για την ανάλυση αντιπροσωπευτικών δειγμάτων εφαρμογής της τυπογραφίας στον κινηματογράφο, προκειμένου να εντοπιστεί ο καταδηλωτικός και ο συμπαραδηλωτικός χαρακτήρας τους, τόσο σε επίπεδο μορφής όσο και περιεχομένου. Ολοκληρώνοντας, προσδιορίζεται η συνεισφορά της τυπογραφικής σύνθεσης στο πλαίσιο μιας κινηματογραφικής αφήγησης.
(EL)
The article explores how, through the rules and practices that govern graphic design on the one hand and cinema on the other, a composition of inventive, original, and structured audiovisual narrative can be created with the contribution of typography as a parameter of cinematic narration. The research was based on the limited semantic theories developed by the theorists of cinema and design, which refer to the relationship between text and image. These theories were analyzed through representative samples of the use of typographic elements in cinema in which typography was an active element of the narration, exploring the demonstrative and co-declarative meaning that emerges. In conclusion, the contribution of typographic composition in the context of a cinematic narrative is determined.
(EN)