Ο ρόλος επιλεγμένων hands-on δραστηριοτήτων στην αντιμετώπιση εναλλακτικών ιδεών σχετικών με έννοιες του μαγνητισμού

Ο ρόλος επιλεγμένων hands-on δραστηριοτήτων στην αντιμετώπιση εναλλακτικών ιδεών σχετικών με έννοιες του μαγνητισμού (EL)
The role of selected hands-on activities in addressing alternative ideas related to concepts of magnetism (EN)

Αποστολάκη, Δήμητρα
Τσιχουρίδης, Χαρίλαος

info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

2025-04-06


Η κατανόηση βασικών επιστημονικών εννοιών, όπως ο μαγνητισμός, αποτελεί σημαντική πρόκληση για τους μαθητές λόγω της ύπαρξης εναλλακτικών ιδεών που συχνά δεν συμβαδίζουν με την επιστημονική γνώση. Η εφαρμογή κατάλληλα σχεδιασμένων hands-on δραστηριοτήτων μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην αναδόμηση αυτών των ιδεών μέσω της εμπειρικής διερεύνησης. Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα εργασία εστιάζει στην επιλογή και εφαρμογή πρακτικών δραστηριοτήτων που προωθούν την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και την κριτική σκέψη. Στην έρευνα συμμετείχαν οι μαθητές ενός τμήματος Στ’ Δημοτικού σχολείου αστικής περιοχής, μεταξύ των οποίων και τέσσερις μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι hands-on δραστηριότητες όχι μόνο διευκολύνουν την κατανόηση αλλά και μειώνουν/τροποποιούν τις εναλλακτικές ιδέες, ενθαρρύνοντας τη μάθηση μέσω της διερεύνησης καθώς και την ενίσχυση της επιστημονικής σκέψης των μαθητών. Επισημαίνεται, επίσης, και το θετικό αποτύπωμα των hands-on δραστηριοτήτων στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες. (EL)
Understanding basic scientific concepts, such as magnetism, displays a significant challenge for students due to the presence of alternative ideas that often do not align with scientific knowledge. The implementation of appropriately designed hands-on activities can play a crucial role in restructuring these ideas through empirical exploration. In this context, the present study focuses on the selection and application of practical activities that promote student active engagement and critical thinking. The research involved students from a sixth-grade class in an urban elementary school, including four students with learning difficulties. The results indicate that hands-on activities not only facilitate understanding but also reduce or modify alternative ideas, encouraging learning through inquiry and strengthening students’ scientific thinking. Furthermore, the positive impact of hands-on activities on students with learning difficulties is also highlighted. (EN)


hands-on δραστηριότητες (EL)
εναλλακτικές ιδέες (EL)
μαγνητισμός (EL)
μαθησιακές δυσκολίες (EL)
learning difficulties (EN)
magnetism (EN)
alternative ideas (EN)
hands-on activities (EN)

Πανελλήνιο Συνέδριο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση

Greek

Ένωση για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία (ΕΝΕΦΕΤ) (EL)


1791-1281
Πανελλήνιο Συνέδριο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση; Τόμ. 14 Αρ. 1 (2025): 14o Συνέδριο Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση - Συνόψεις (EL)
13th Panhellenic Conference on Didactics in Science and new Technology in Education; Vol. 14 No. 1 (2025): 14th Panhellenic Conference of Didactics in Science Education (EN)

Πνευματική ιδιοκτησία (c) 2025 Πανελλήνιο Συνέδριο της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (EL)




*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)