Ancient greek language and literature, in upper secondary education today: from theory to action

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2007 (EN)
Η αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία στο Λύκειο σήμερα: από τη θεωρία στην πράξη
Ancient greek language and literature, in upper secondary education today: from theory to action

Κατσαμάκα, Ουρανία Αθανασίου

Students tend to find Ancient Greek boring and doubt whether and why this subject is useful. This dissertation goes through the curriculum of this subject and tries to find why a subject so useful becomes meaningless and boring for the students. It also goes through books and articles written during the last 15 years on the subject, and also interviews with teachers who teach the subject. The problem is the divergence between theory and actual teaching because of either external factors (i.e. too many things to be taught in few years) or wrong methodology. Redefining the teaching goals of the subject of Ancient Greek, as well as further training of the teachers, so that they diverge from the "traditional" way of teaching could be a solution to the problem.
Τα Αρχαία Ελληνικά στο Λύκειο αντιμετωπίζονται συχνά από τους μαθητές με δυσαρέσκεια και αμφισβήτηση ως προς το αν και γιατί τους είναι χρήσιμα. Η συγκεκριμένη εργασία διερευνά τους σκοπούς, τα περιεχόμενα, τη μεθοδολογία και την αξιολόγηση του μαθήματος, έτσι όπως προκύπτουν μέσα από το θεσμικό πλαίσιο και τα επίσημα κανονιστικά κείμενα. Στη συνέχεια προσπαθεί να εντοπίσει πού και γιατί ένα μάθημα ωφέλιμο για τους μαθητές γίνεται ανούσιο και βαρετό. Η διερεύνηση αυτή γίνεται μέσα από τη σύγχρονη βιβλιογραφία και αρθρογραφία, αλλά και από συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς. Στο συγκεκριμένο μάθημα παρατηρείται διάσταση μεταξύ θεωρίας και πράξης, είτε λόγω εξωτερικών συνθηκών (π.χ. πίεση ύλης), είτε λόγω λανθασμένων μεθοδολογικών επιλογών των εκπαιδευτικών. Λύση σε αυτό το πρόβλημα μπορεί να αποτελέσει ο επαναπροσδιορισμός των στόχων του μαθήματος, ώστε να γίνουν πιο ρεαλιστικοί, αλλά και η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ώστε να απομακρυνθούν από τον «παραδοσιακό» τρόπο διδασκαλίας.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Ancient greek teaching
Διδασκαλία αρχαίων (ελληνικών)
Ancient greek methodology
Αρχαία ελληνικά
Διδακτική αρχαίων (ελληνικών)
Ancient greek language and literature
Αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία
Ancient greek language

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2007
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Φιλοσοφική Σχολή, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)