Literature as a means of teaching greek language to language minority students in secondary education

 
see the original item page
in the repository's web site and access all digital files if the item*
share




2008 (EN)
Η λογοτεχνία ως μέσο διδασκαλίας του γλωσσικού μαθήματος σε μαθητές και μαθήτριες γλωσσικών μειονοτήτων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Literature as a means of teaching greek language to language minority students in secondary education

Σαμαρτζή, Αριέττα-Μαρία Ιωάννη

Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει τη δυνατότητα εκμάθησης της νέας ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης από αλλόγλωσσους μαθητές και μαθήτριες μέσα από τη λογοτεχνία. Η πρόταση μας αφορά τη μεταμόρφωση ολόκληρου του εκπαιδευτικού συστήματος μέσα στα όρια της διαπολιτισμικής αγωγής. Η πρώτη ενότητα αναφέρεται στη διδασκαλία της γλώσσας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση γενικά και πιο ειδικά στη διδασκαλία της γραμματικής και του συντακτικού και στη μορφή της αρχαίας και νέας ελληνικής γλώσσας. Η δεύτερη ενότητα αναφέρεται στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης σε αλλόγλωσσους μαθητές και μαθήτριες. Εξετάζεται η σημασία της μητρικής γλώσσας, οι νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν γίνει στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και δίνεται έμφαση στις αρχές της διαπολιτισμικής αγωγής. Η τρίτη ενότητα αφορά το μάθημα της λογοτεχνίας στα πλαίσια μιας διαπολιτισμικής αξιοποίησης. Γίνεται αναφορά στη διδασκαλία των κειμενικών ειδών κι ερευνάται η λογοτεχνία ως διδακτικό υλικό για την κατάκτηση των μηχανισμών λειτουργίας της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης μέσα από διάφορες πρακτικές και επικοινωνιακές δραστηριότητες.
The present paper attempts to examine the possibility of teaching contemporary Greek language as a second language to students of other languages through literature. Our proposition concerns the transformation of the entire education system within the context of multi-cultural discipline. The first section refers to language teaching in secondary education in general and, more specifically, to the teaching of grammar and syntax, and to the form of ancient and contemporary Greek language. The second section refers to the teaching of Greek language as a secondary language to students of other languages. The role of the mother tongue is examined, as well as the legal adjustments that have occurred in the Greek education system, while emphasis is given to the principles of multi-cultural discipline. The third section concerns the subject of literature in the context of a multi-cultural utilisation. With reference to the teaching of texts of different kinds, there is an attempt to research the role of literature as teaching material for the acquisition of the function mechanisms of Greek language as a secondary language, through different practical and communication activities.

info:eu-repo/semantics/masterThesis
Postgraduate Thesis / Μεταπτυχιακή Εργασία

Γλωσσικές μειονότητες και λογοτεχνία
Literature and multi cultural education
Κειμενικά είδη και διαπολιτισμική αγωγή
Λογοτεχνία και διαπολιτισμική εκπαίδευση
Λογοτεχνία και διδακτική της γλώσσας
Λογοτεχνία και δεύτερη γλώσσα
Literature and secondary language
Language minorities and literature
Ελληνική γλώσσα και γλωσσικές μειονότητες
Greek language and language minorities
Literature and language teaching

Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (EL)
Aristotle University of Thessaloniki (EN)

Greek
English

2008
2009-06-21T21:00:00Z


Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Παιδαγωγική Σχολή, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης

This record is part of 'IKEE', the Institutional Repository of Aristotle University of Thessaloniki's Library and Information Centre found at http://ikee.lib.auth.gr. Unless otherwise stated above, the record metadata were created by and belong to Aristotle University of Thessaloniki Library, Greece and are made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). Unless otherwise stated in the record, the content and copyright of files and fulltext documents belong to their respective authors. Out-of-copyright content that was digitized, converted, processed, modified, etc by AUTh Library, is made available to the public under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0). You are kindly requested to make a reference to AUTh Library and the URL of the record containing the resource whenever you make use of this material.
info:eu-repo/semantics/openAccess



*Institutions are responsible for keeping their URLs functional (digital file, item page in repository site)